Annons

Datorkapacitet för fullformatsbilder

Produkter
(logga in för att koppla)

KarW

Aktiv medlem
Hej!

Jag har en fullformatskamera och behöver nu en ny dator (hårddisk)för bildredigering då min andra dator dragit sin sista suck.

Jag har hittat en som jag undrar om den kan passa för redigering av fullformatsbilder. Vad tror ni?

Så här lyder annonsen:

Beskrivning
Mycket snabb och nyinstallerad HP Pavilion med WiFi i bra skick. * Processor: AMD Athlon II X4 640 / 4 x 3.00 GHz * Grafikkort: 2 GB AMD Radeon HD 6570 * Arbetsminne: 8 GB * Hårddisk: 1 TB * Operativsystem: W10, licensnyckel fastklistrad på chassit * Övrigt: WiFi, DVD brännare, minneskortläsare, mm. Insidan är grundligt städat med komprimerad luft = dammfritt

Mvh Karin

Kan va lite trögt att ladda en katalog, men att redigera fullformat klarar den säkert av om man bara vill dra lite i spakarna. Men jag tror att du slår i taket om du använder filter, lager och panoramamontage.
Processorn lanserades 2010 och det är väll egentligen en dator som nått sitt max vad gäller redigering. Ser det som en 1000kr burk för surf, office och skolarbete.
Jag skulle nog satsa på en begagna med ssd-diskar och 16mb ram.

De fysiska måtten på sensorn borde rimligtvis inte påverka huruvida datorn orkar med att redigera bilder från den lika mycket som antalet pixlar den har. Jag kan inte så mycket om AMD-processorer men lanserades den för mer än 10 år sedan så finns det garanterat numera snabbare och kraftfullare sådana. 8GB minne är kanske lite i underkant.

Sensorstorlek har inget att göra med hur krävande bilderna/filerna blir för datorn, det är ju upplösningen och storleken på RAW filerna som påverkar det.

Den där datorn är ju gammal och inget att hänga i granen direkt, men samtidigt är det ju lite svårt att veta hur bra datorn behöver vara utan att veta upplösning/storlek på bilderna.

Hade letat upp en dator med minst 16 gb arbetsminne, SSD disk till programvaror och en vanlig disk till lagring. bör även finnas usb 3.0.

Hellre en dator med AMD:s Ryzen än en med en Athlon. Jag förstår att priset på 1500 kr är lockande, men man vill ändå ha en dator som håller några år framåt.

Jag klarade mig i flera år med en i3, 8GB RAM och en SSD disk, men det är nog lägsta nivån om man nu ska köra LR eller liknade

Hellre en dator med AMD:s Ryzen än en med en Athlon. Jag förstår att priset på 1500 kr är lockande, men man vill ändå ha en dator som håller några år framåt.
Hellre en ny än en gammal dator, är i princip det du säger, eftersom Ryzen låg ett hyfsat antal år fram i tiden när datorn i startinlägget tillverkades.

Hej,
Processor och grafikkort är antika jämförda med dagens versioner.
Skulle inte köpa en sådan dator för att använda till någonting. Troligen klarar varken processor eller grafikkort vissa av dagens appar och program. Och gör de det lär det gå sirapssegt. Vilken modern budgetdator som helst med ett nypris på 5-7.000 är ett långt bättre köp än den föreslagna.
Lycka till!
Mikael

Tusen TACK allesamnans för era ärliga och hjälpsamma svar! Jag uppskattar dem verkligen. Det var just med tanke på de väldigt stora bildfilerna min kamera genererar som jag behöver en dator som inte blir trög att arbeta med.
Minst 16 Gb
Hade letat upp en dator med minst 16 gb arbetsminne, SSD disk till programvaror och en vanlig disk till lagring. bör även finnas usb 3.0.

TACK för dina handfasta råd. De tar jag med mig i sökandet efter dator!!!

Låt Antikrundan ta den datorn istället. Som andra skriver är processorn över tio år gammal, och redan då av det enklare slaget. Kommer vara riktig skit att arbeta med. Rent generellt hade jag undvikit Tradera och dom stora begagnatmarknaderna. För en som inte är teknikintresserad är det minerad mark med glada opportunister som försöker kränga gammal skit till folk som inte kan bättre.

Precis som Fotosidans marknad är bra för kameraprylar, där folk är generellt rätt schyssta och riktar sig till en köpskara som förväntas ha ett hum om sakers värde, skulle jag rekommendera Sweclockers marknad för begagnade datorer. En svensk datornördssida: https://www.sweclockers.com/marknad

Sök förslagsvis på "dator" och välj länet du bor i. De flesta användarna kan nog ge dig en kort och realistisk beskrivning av hur datorn kommer fungera för dina behov.

Datorer åldras inte lika "värdigt" som kamerahus och objektiv utan blir hopplöst omoderna efter ett tag, så även om det är dyrare så är det ofta säkrare att satsa på en ny dator. Men det är precis som med råd om vilken kamera nån bör köpa, det går knappt att genågot råd om viklen dator som är lämplig. Mitt enda råd är att köpa den bästa du har råd till. Nyckelord att söka på är
CPU: AMD Ryzen eller Intel Core i7 (eller i5),
Disk: SSD-disk, ju större desto bättre. "Anständig" storlek är 500GB, Det brukar ofta gå att haka på mera disk i efterhand, antingern inuti datorn eller via USB.
Optisk lagring: Inte vanligt att det följer med numera, programvara laddas numera ned online och installeras inte via CD/DVD. Det kan dock vara praktiskt att ha, ifall man vill instalelra gamla program eller lyssna på musik med datorn. Finns dock USB-anslutna för en billig peng.
RAM-minne: 8GB kanske fungerar helst mera. Om man granskar specifikationerna så kan man kolla om minnet som datorn är bestyckad med inte redan fyller upp alla minneskortplatser. I så fall måste man ersätta befintligt minne med nya minneskort om man vill utöka minnet i efterhand. Annars finns det fördelar med att ha minnet fördelat på flera kortplatser.
Grafikkort: Inte så värst kritiskt skulle jag påstå ifall man inte ska spela mycket spel, men det kan tänkas att vissa avancerade operationer i Photoshop kan dra nytta av grafikkortets processor. Det kan vara intressant vilken typ av kontakter grafikkortet har, och de bör passa ihop med den monitor man har.

Min dator har fyllt 11 år så 10 år behöver inte begränsa beroende på vilken programvara man ska köra.
Jag använder win7 så länge det går men börjar se programuppdateringar som bara är för win10. Win10 skulle också fungera men jag har inte sett något behov av det ännu.
Som flera nämnt är internminne på 8Mb i minsta laget. Det kan vara svårt att hitta nytt minne till en gammal dator, om det finns plats att utöka men hittar man begagnat är det förmodligen väldigt billigt.
Hårddiskens storlek beror ju på hur många bilder man har. Jag har en på 4Tb för bilder som börjar bli full.
Om en fullformatsbild skulle vara på 40Mb skulle 1Tb rymma 25 000 bilder, så det räcker en bra bit.

Men det beror som sagt på vilka program man tänkt köra. Det går nog att hitta en nyare begagnad för samma pengar.

Låt Antikrundan ta den datorn istället. Som andra skriver är processorn över tio år gammal, och redan då av det enklare slaget. Kommer vara riktig skit att arbeta med. Rent generellt hade jag undvikit Tradera och dom stora begagnatmarknaderna. För en som inte är teknikintresserad är det minerad mark med glada opportunister som försöker kränga gammal skit till folk som inte kan bättre.

Precis som Fotosidans marknad är bra för kameraprylar, där folk är generellt rätt schyssta och riktar sig till en köpskara som förväntas ha ett hum om sakers värde, skulle jag rekommendera Sweclockers marknad för begagnade datorer. En svensk datornördssida: https://www.sweclockers.com/marknad

Sök förslagsvis på "dator" och välj länet du bor i. De flesta användarna kan nog ge dig en kort och realistisk beskrivning av hur datorn kommer fungera för dina behov.

Men tusen tusen TACK för dina tips. Sweclockers har jag inte hört om men det är GULD värt att få ett sånt tips. Där tittar jag in! Tack snälla!!!!🙏

Om du tänker lite mera långsiktigt köp en ny dator helst. Köpa flera år gammal dator kan fungera för nu om man har ingen och måste redigera sina bilder nu. Då tänker jag på burkar äldre än 3 år. Köpa en yngre då kan man lika bra köpa ny. Det är mina tankar.

När man tittar på "för gamla" datorer bör ta haveririsken i beaktande. 8-10 års samlat damm, vibrationer och överskrivningar på diskar tar ut sin rätt. Datorn vill man ju helst ha problemfri. Jag skulle också rekommendera Sweclockers Köp & Sälj. De tonåriga säljare som vill ha överpriser för sin LED-pyntade rigg får du dock se upp för! Ett tips om du är osäker på ett köp är att posta en tråd i Köpråd på Sweclockers och fråga.Du kommer troligen snabbt att få många bra och väl underbyggda förslag på begagnade datorer de kunniga användarna där tycker är bra köp.

En jättestor fördel du har på begagnatmarknaden är att du klarar dig med ett "budget"-grafikkort. Moderkort, processor, RAM, ett par SSD och nätaggregat monterat i ett chassi står bara för 60-70% av priset, ett grafikkort i högre mellanklass för resten...

Du ska inte behöva betala mer än 3-5 kkr för en 2, max 3 år gammal komplett dator i chassi utan skärm, mus och tangentbord. Äldre begagnad dator än så rekommenderar jag inte att du köper.

När man tittar på "för gamla" datorer bör ta haveririsken i beaktande. 8-10 års samlat damm, vibrationer och överskrivningar på diskar tar ut sin rätt. Datorn vill man ju helst ha problemfri. Jag skulle också rekommendera Sweclockers Köp & Sälj. De tonåriga säljare som vill ha överpriser för sin LED-pyntade rigg får du dock se upp för! Ett tips om du är osäker på ett köp är att posta en tråd i Köpråd på Sweclockers och fråga.Du kommer troligen snabbt att få många bra och väl underbyggda förslag på begagnade datorer de kunniga användarna där tycker är bra köp.

En jättestor fördel du har på begagnatmarknaden är att du klarar dig med ett "budget"-grafikkort. Moderkort, processor, RAM, ett par SSD och nätaggregat monterat i ett chassi står bara för 60-70% av priset, ett grafikkort i högre mellanklass för resten...

Du ska inte behöva betala mer än 3-5 kkr för en 2, max 3 år gammal komplett dator i chassi utan skärm, mus och tangentbord. Äldre begagnad dator än så rekommenderar jag inte att du köper.

Vill du ge några exempel på en stationär datorburk som är tre år gammal som man max skall betala 5k för?

Likaså, varför skall man akta sig för en dator som är säg 4-5 år gammal?

Vill du ge några exempel på en stationär datorburk som är tre år gammal som man max skall betala 5k för?

Likaså, varför skall man akta sig för en dator som är säg 4-5 år gammal?

Det är väl inget konstigt? En typisk ny mellanklassburk med low-mid end grafikkort går på 10-12k. Den kostar absolut mindre än 5K begagnad efter 2-3 år. Snarare nedåt 3K.

Varför man inte köper en 4-5 år gammal dator? Den går då på 1000 - 1500 kr istället. Haveririsken, speciellt på diskarna. Det är inte värt den lilla besparingen tycker jag.

Det är väl inget konstigt? En typisk ny mellanklassburk med low-mid end grafikkort går på 10-12k. Den kostar absolut mindre än 5K begagnad efter 2-3 år. Snarare nedåt 3K.

Varför man inte köper en 4-5 år gammal dator? Den går då på 1000 - 1500 kr istället. Haveririsken, speciellt på diskarna. Det är inte värt den lilla besparingen tycker jag.

Nu får man ju ingen ny mellanklass för 10-12 papp tyvärr. Beroende på datorkonfiguration så är det nog inte så vanligt att en mellanklassburk tappar 80-85% på 4-5 år. Men som sagt, det beror på vilken hårdvara som sitter i burken.

Va mest nyfiken på om du kunde ge några konkreta exempel vilket du inte kunde. "Mellanklassburk med low-mid end grafikkort" säger faktiskt ingenting. Är nog inte så stor risk att en SSD havererar. Är inte så vanligt.

Kan säga att ett 980 Ti är värt ungefär 2 papp idag på begagnatmarknaden. Hittar man rätt köpare så kanske det kan inbringa en femhundring mer.

Nu får man ju ingen ny mellanklass för 10-12 papp tyvärr. Beroende på datorkonfiguration så är det nog inte så vanligt att en mellanklassburk tappar 80-85% på 4-5 år. Men som sagt, det beror på vilken hårdvara som sitter i burken.

Va mest nyfiken på om du kunde ge några konkreta exempel vilket du inte kunde. "Mellanklassburk med low-mid end grafikkort" säger faktiskt ingenting. Är nog inte så stor risk att en SSD havererar. Är inte så vanligt.

Kan säga att ett 980 Ti är värt ungefär 2 papp idag på begagnatmarknaden. Hittar man rätt köpare så kanske det kan inbringa en femhundring mer.

Gör som du vill.
Jag har haft "hyffsad" koll genom åren på Sweclockers och ser vad begagnade burkar ligger ute för. Jag tänker inte sitta och länka åt dig, jag har bättre saker för mig. Synd om trådskaparen betalar överpris bara.

TS behöver inte ett 6 år gammalt kanske överklockat grafikkort.
Som lägre mellanklass-kort rankar jag t ex 1660ti.

Jag skulle rekommendera t ex ett GeForce GT 1030. 999 kr och passiv kylare. Perfekt för Karins användning. Då kan man köpa en begagnad burk billigt eftersom säljaren kan sälja det dyra kortet hon inte behöver vid sidan av.

Jag har en burk från 2012 står i förrådet. En 3570k, 8 Gb ram, 660ti, 128 GB SSD och 2 TB HDD. Som sitter i ett Fractal Design R5 som i o f s är ett mycket trevligt chassi. Den är din för 5 papp, låter det bra? Den kostade ju 22 papp 2012, så det är ju billigt?

Karin kan få den för 1500.

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto