Annons

Datorn-kalibreringsinstrument

Produkter
(logga in för att koppla)

gissenkissen

Aktiv medlem
Jag har sedan lång tid följt diskussionerna avseende bildskärm och mellan varven poppar det upp kommentarar ang olika kalibreringsinstrument och hur de funkar på olika bildskärmar. Har någon några råd och tips. Jag är helt novis på området och behöver all guidance jag kan få. Själva bildskärmsvalet lusläser jag undet mastedonttråden men kalibreringen ligger oftast kryptiskt invävt.

/rolf

Det utgår jag från att han inte vill och flyttar tråden till ett bättre ställe.

Eftersom jag skrev att jag är novis, vore det väl förmätet att tro att jag hade för avsikt att bygga en själv. Nej, det talas om Spyder, Eye One, Colornavigater etc det var i detta sammanhang jag ville ha info.
Vart flyttas tråden? eller om frågan är för enfaldig deleta den.
Rolf

Eftersom jag skrev att jag är novis, vore det väl förmätet att tro att jag hade för avsikt att bygga en själv. Nej, det talas om Spyder, Eye One, Colornavigater etc det var i detta sammanhang jag ville ha info.
Tack Jim du har rätt Vart flyttas tråden? eller om frågan är för enfaldig deleta den.
Rolf

Frågan är inte alls enfaldig, tvärtom mycket bra! Men den låg i Gör-det-själv-forumet, där folk oftast diskuterar hemmabyggen.

Nu har den nog hamnat rätt.

OK, observwerade inte att den låg fel så jag blev lite syrak på din kommentar mrn nu förstår jag den. Bättre att bygga ett objektiv än ett kalibreringsinstrument så slipper man repa skärmen.
/rolf

Spyder eller Spyder2 finns för en rimlig peng här på fs.se då och då. Jag skaffade min för 500:- på det viset.

Trådar som handlar om kalibrering ligger under "Färghantering" - oftast.

Är på jakt efter ett kalibreringsprogram (för en rätt krävande amatörfotograf) Är det någon som kan tipsa om vilken program som är lämpligt?
Pris max 1500kr

Jag har hört att det finns spyder och spyder2. finns det fler? vilket är bäst?

ANNONS
Götaplatsens Foto