Annons

Datoruppgradering

Produkter
(logga in för att koppla)

thewalrus

Aktiv medlem
Goddagens!

Jag funderar på att uppgradera min gamla dator med mer internminne och större HD. Det var dock väldigt länge sedan jag sysslade med dessa saker och kunskaperna är lite dåliga.

Just nu har jag ett 256mb DDR (PC2700) och skulle vilja köpa ett 512mb (har en plats ledig). Går det att göra så trots olika fabrikat och storlek på minnet?

Har en ledig plats till en HD också men saknar kablar (går att köpa). Har dock läst att inte alla HD passar alla moderkort, hur vet jag vilka som passar? (Och hur vet jag vilket moderkort jag har?)
 
En till sak:

Det finns PC2700 och PC3200. Kan jag har PC3200 i min burk? Det var ju inte mycket prisskillnad.
 
Läs i manualen för moderkortet eller hellre online hos moderkortstillverkaren.

Om du ska uppgradera tycker jag du ska stoppa i två 512or, 1GB är ansett som minimum för bildbehandling.

Kostar inte mycket.
 
normalt så brukar varken storlek eller hastighet spela någon större roll.
Ordningen som minnena sitter i maskinen kan ibland spela roll, rekommenderar att du kollar manualen för dit moderkort elelr ännu hellre tillverkarens hemsida för specifikationer samt eventuella BIOS uppdateringar.

Alla minnen går i den hastighet som det långsammaste minnet har.

/Henrik


thewalrus skrev:
En till sak:

Det finns PC2700 och PC3200. Kan jag har PC3200 i min burk? Det var ju inte mycket prisskillnad.
 
Står i manualen att maximum memory = 1GB (varför skulle man inte kunna ha 2gb?) och att man kan använda PC2100 eller PC2700. Men du tror man kan använda snabbara minnen också? Dessa kanske inte fanns när manualen skrevs. Iof står det på Intel's hemsida att det är dessa som gäller för mitt moderkort.
 
thewalrus skrev:
Står i manualen att maximum memory = 1GB (varför skulle man inte kunna ha 2gb?) och att man kan använda PC2100 eller PC2700. Men du tror man kan använda snabbara minnen också? Dessa kanske inte fanns när manualen skrevs. Iof står det på Intel's hemsida att det är dessa som gäller för mitt moderkort.

Kolla www.crucial.com, de har en bra guide dær man væljer vilken dator man har och så visas kompatibla minnen - fast bara Crucials egna førstås. Men du kan køpa minnen med samma specar fast av annat mærke.
 
Det är fullt möjligt att det är max 1GB 2ggr 512MB.
Fullt möjligt att moderkortet inte hantera mer än 2x512, vad är det för kort ?
Minneskontrollern, den del av datorn som skickar/hämtar ur RAM minnet sitter (oftast) på moderkortet, det beror på hur flexibel den designen är.

/Henrik


thewalrus skrev:
Står i manualen att maximum memory = 1GB (varför skulle man inte kunna ha 2gb?) och att man kan använda PC2100 eller PC2700. Men du tror man kan använda snabbara minnen också? Dessa kanske inte fanns när manualen skrevs. Iof står det på Intel's hemsida att det är dessa som gäller för mitt moderkort.
 
Titta här,
http://www.ec.kingston.com/ecom/con...Back=http://www.kingston.com&Manufacturer=int
sök sedan part number på www.dustinhome.se

inga garantier dock.
Ta reda på att det är DDR minnen du har.
Vad är det för märke modell på din PC ?

mvh
/Henrik




thewalrus skrev:
Är inte riktigt säker på vilket moderkort det är. När jag kollar manualen är det "system chip set : Intel 845GV". När jag då kollar Intel's hemsida ser det ut att kunna vara dessa:

http://www.intel.com/products/motherboard/d845gvfn/index.htm

http://www.intel.com/products/motherboard/d845gvsr/index.htm
 
Får nog bli 2st. 512mb PC2700/333MHz. Då vet man att det fungerar iaf.

Jag har inte sett till någon information om begränsning av hårddiskstorlek. Då borde väl iaf det vara frittfram!?

Tack för all hjälp förresten!
 
köp rätt kingstonminne så bör du kunna returnera om det inte funkar.
Tror din dator är så pass ny så den skall klara stora diskar.

/Henrik

thewalrus skrev:
Får nog bli 2st. 512mb PC2700/333MHz. Då vet man att det fungerar iaf.

Jag har inte sett till någon information om begränsning av hårddiskstorlek. Då borde väl iaf det vara frittfram!?

Tack för all hjälp förresten!
 
ANNONS