Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Defekt 24-105/4L IS USM?

Produkter
(logga in för att koppla)

Sony5

Aktiv medlem
Igår fick jag mitt efterlängtade 24-105/4L IS USM MEN den låter inte riktigt kry :-(

Det hörs, väldigt svagt, att IS'en roterar men det som stör mig är det "skrap" som hörs när den startar och stannar! Är detta ett normalt ljud för en IS??

Jag har aldrig lagt märke till något sånt ljud från min 70-200 2,8 IS...

ingen som vet om detta är normalt eller inte...?
jag kan väl förtydliga att "skrapljudet" hörs tydligt.

svårt att definera "skrap" Det som i dina öron låter konstigt kan i mina öron låta helt normalt.

Håller med, IS hörs, men hur högt är ju lite svårt att definiera... Är det högt som om dina polare skulle brista ut i nåt i stil med "djävlar, vad är det som låter!"? :)

Sony5 skrev:
Det hörs, väldigt svagt, att IS'en roterar men det som stör mig är det "skrap" som hörs när den startar och stannar! Är detta ett normalt ljud för en IS??
Ja ett förhållandevis högt (jämfört med när den arbetar) skrapande ljud är normalt när IS aktiveras respektive stänger av sig. Mina två IS-objektiv låter olika högt men båda skrapar.

LasseL skrev:
Håller med, IS hörs, men hur högt är ju lite svårt att definiera... Är det högt som om dina polare skulle brista ut i nåt i stil med "djävlar, vad är det som låter!"? :)

Nä, så illa låter det inte men jag hör det tydligt när jag håller i den och det är precis som flera här också noterat att det är när gyron startar och stannar det uppstår ett "udda" ljud...
Jag anser nu att detta är normalt.

Sen vill jag berömma gluggens väldigt snabba fokusering!! Jag tror detta kan bli mitt favoritobjektiv :)

Tack för hjälpen!!

Den är verkligen min favoritglugg! Jag lånar ibland grannens 70-200 2,8 men tycker ofta att 24/105:s bilder blir bättre. Du lär inte ångra dig...

ANNONS
Götaplatsens Foto