Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Den bæsta vidvinkeln

Produkter
(logga in för att koppla)

christian_r

Aktiv medlem
Jo, då var man hær igen.

Ok, skaffat mig en 24-70L, blir en 70-200f4 alldeles snart.

Børjar undra vilken vidvinkel man ska ha.
Skulle blivit ett 17-40 f4, men de skiljer ju bara 7mm från mitt 24-70, lite litet steg tycker jag.
Dærfør kanske man skulle satsa på brænnvidden mellan 10-24, något dær mellan.

Den ska helst vara ljusstark.
Vad rekommenderar ni?

Det ska var bra, mkt bra. Punkt slut.

En Sigma 14/2,8 (eller Canons motsvarande om man tycker det är värt prisskillnaden) kanske kan vara något? Båda lär vara skarpa och bra.

Canons EF-s 10-22 vet jag inte hur den är skärpemässigt, men den är ju inte så ljusstark.

Tveklöst Tokina 12-24/4 ATX Pro. Jag har visserligen bara haft mitt en vecka men älskar det redan. Relativt litet i sin klass, gediget byggt, snabb autofokus som låter mycket lite. Motsvarar 19-38mm på 20D. Sopade banan med Nikon 12-24/4 och Canon 10-22/3,5-4,5 i Fotomagazins test, och då kostar de 100% respektive 50% mer.
Betyg: Tokina 5, Nikon 4, Canon 3.
Inget att snacka om. Möjligtvis om du vill ha fullformat och inte riktigt lika mycket vidvinkel. Då är Sigma 15-30 grymt bra. Har själv ett till salu för 3500.
MVH, Niclas Vestman

Går också och grubblar på vilket vidvinkelobjektiv jag ska köpa. Har 4 kandidater
- Canon 10-22
- Tamron 11-18
- Tokina 12-24
- Sigma 10-20

Canon är ju original och kommer att funka säkert men dyrt. 10 mm är ju mer kul än 12. Cyberphoto säger att de alla är bra köp, utom Sigma som inte verkar ha kommit ännu.
Finns den tyska testen på nätet eller bara på papper ?
Vore kul med en jämförelse av alla 4, kanske även av Nikons mfl liknande.

Problemet ær att jag senare inom ett år antagligen kommer gå upp til storformat.

Och då tycker jag faktist inte att det finns Så många alternativ till canon 16-35.
Och det blir ænnu svårare om man vill ha møjlighet till extrem vidvinkel till 1.6x croppen, och vidare behålla den till 1.3x.

Dilemma?
Ja.

Min gissning/förhoppning är att Canon (eller någon annan) släpper något bättre i vidvinkelväg för just fullformat. Till hösten?

Stene_68 skrev:
Har du köpt det i Sverige? Hittar inte någon info om objektivet på nätet.

MVH

Sten J

Cyberphoto.se har den i sortimentet. Själv köpte jag min hos Zebramedia som kunde ta hem den ganska snabbt eftersom jag köpte flera andra grejor i paket. Ca 1 v leverans från beställning till att jag kunde hämta ut på posten och då vet jag inte om det var just Tokinat eller något annat som tog "längst" tid att få hem. Om du frågar Anders på Zebramedia skulle jag tro att han kan ta hem ett även om det inte finns i ordinarie sortiment.
MVH, Niclas Vestman

Tack! Hur är det med service om man skulle behöva lämna in det? Finns det någon serviceverkstad i Sverige?

MVH

Sten

ANNONS
Götaplatsens Foto