Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Den digitala hypokondrin...

Produkter
(logga in för att koppla)

fjalstal

Aktiv medlem
HDFS) (KGS skrev:
Sen e jag så trött på att starta luftpumpen o lyfta tillbaka pickupen efter var 20:e minut eller nåt... man blir bekväm på äldre dar... o troligen så hör jag väl sämre också *s*
Jag har för snuskig humor för såna inlägg...

:D
 

tormig

Aktiv medlem
Kristian h skrev:
Allvarligt talat så kommer det bli ett problem med långtidslagring av digital information
Fast det kommer ju att tas ziljoner bilder "tack" vare den digitala tekniken. Om bara några ppm av dem överlever tidens tand kommer eftervärlden ändå att ha tillräckligt med problem att hantera dem.

Sedan blir det ju en intressant uppgift för framtida arkeologer att lista ut meningen med all dessa bilder på linjaler som togs i början på 2000-talet
 

Kristian h

Aktiv medlem
Torbjörn... De kan ju tro att vi var ur fokus eller kanske rentutav rättmätiga och hade tvång att ta bilder på linjaler där skärpan var lite felaktig ;)
 

fjalstal

Aktiv medlem
tormig skrev:
Sedan blir det ju en intressant uppgift för framtida arkeologer att lista ut meningen med all dessa bilder på linjaler som togs i början på 2000-talet
Skumt resonemang. Det förutsätter väl nästan en rent apokalyptisk global förstörelse där enbart bilder skonats som genom ett mirakel? Om det enbart var en liten obskyr linjalfotosekt med säte på fotosidan.se som plåtade dessa linjaler hade det kanske varit ett problem men det är nog rätt världsomfattande med "linjalfoto"
 

forry4U

Aktiv medlem
Ny Bildkategori

Kanske dags för en ny motivkategori.
"Linjalfoton"

Publicera era bästa linjalfoton

/Göran
 

jernweg

Aktiv medlem
Förr fanns det faktiskt speciella testbilder med ett antal geometriska figurer på. Problemet är att man måste ligga helt parallellt med filmplanet och testbilden. Dessutom måste man vara mitt i centrum. Är inte dessa parametrar uppfyllda så blir det helt enkelt ett prov utan värde. Hur noga kan man upfylla kraven som amatör? Och hur repeterbart är det? Jag skulle tro att det krävs en nogrann testrigg för att få repeterbarhet och uppfylla övriga krav.
 

Sonnaren

Aktiv medlem
fjalstal skrev:
Skumt resonemang. Det förutsätter väl nästan en rent apokalyptisk global förstörelse där enbart bilder skonats som genom ett mirakel? Om det enbart var en liten obskyr linjalfotosekt med säte på fotosidan.se som plåtade dessa linjaler hade det kanske varit ett problem men det är nog rätt världsomfattande med "linjalfoto"
Äh, det har ingen betydelse vad som finns kvar.
Om det är en cykel, en linjalbild eller en skördetröska kommer ändå arkeologerna i framtiden - precis som idag - att säga att det var något som användes vid religiösa ceremonier.
Och är det de digitala linjalbilderna kommer de ju faktiskt att för en gångs skull ha i det närmaste rätt!
Us
 

.Z.

Aktiv medlem
Den digitala hypokondrin brer ut sig!

Gammal tråd men mer aktuell än någonsin...

Folk söker fel som aldrig förr, jag väntar på min beställda DSLR & är redan inställd på kalibrering av det mesta innan den går att använda.

Man läser dagligen om kameror som krånglar & jag funderar en del på hur det hade varit om internet inte fanns (hemska tanke), om man inte vetat om alla kameraproblem världen över...

Självfallet så har ju inte alla problem & detta läsande om problem gör ju att folk söker. Dessutom så har digitalkameran gjort att många, som aldrig hållt i en systemkamera, köpt sig DSLR utan att ha någon tidigare erfarenhet av avancerade kameror. När dom sedan zoomar in till 100% & ser brister så blir dom fundersamma om det är nåt fel på kameran.

Det bästa jag nu kan göra när min DSLR dyker upp är att bara fotografera & snabbt se till att få ut lite på papper. Om jag då är nöjd så är det ju bra! Har ju faktiskt sett inlägg där fotografer under en längre tid varit mycket nöjda med sitt resultat för att helt plötsligt, p.g.a. ett foruminlägg, börja testa & komma fram till att kameran/optiken backfokuserar. Helt plötsligt så är det inte bra längre!

Nu börjar jag dock snegla på linjaler & läsa fokustestmetoder så de vetefan om jag inte ligger där & kryper bakom en linjal ändå...

//Larsa
 

forry4U

Aktiv medlem
Re: Re: Ny Bildkategori

fjalstal skrev:
Låter som en bra idé. Jag har rätt snygga linjaler bland ritverktygen. Linjalporr, asså...

:D
Alla med modellfoto som specialitet borde börja använda så kallade kurvmallar istället för linjaler:)
/Göran
 

Sonnaren

Aktiv medlem
tormig skrev:
................Sedan blir det ju en intressant uppgift för framtida arkeologer att lista ut meningen med all dessa bilder på linjaler som togs i början på 2000-talet
Det är nog det minsta bekymret. Arkeologerna kommer att fortsätta att förklara allt med religiösa kulter och riter. Har ni inte noterat att folk på sten-, brons- och järnålder enligt arkeologer inte verkar att ha haft någonting för sig utöver religiösa riter och möjligen att bygga tempel för dessa.
Vartenda återfunnet smycke eller knapp har någon rituell innebörd.
Beträffande digitala foton av linjaler är mitt bestämda intryck att det kommer att bli första gången arkeologerna får rätt i sina antaganden att det är religion inblandat i användningen......
Us
 

KGS

Aktiv medlem
ha ha det e underbart med såna här trådar.

Jag har vuxit ihop med Aette. Visst ser jag hennes tillkortakommanden jämfört med en del tvåkilos hus med 3450 gram glas i fronten, men dem kan jag leva med. Jag behöver inte nåt bättre. Men gör Minolta en A3 med bättre funktion på höga ISO så ska jag börja läsa tester igen.

Fn har jag inte läst en kameratest på ett halvår. Jag bara fotar. Såg nån rubrik om en Nikon D50. Kul att det rör på sej, undrar om den funnits länge!?

Det e som med mobifåner, ett tag hade jag örnkoll på varenda modell, men nu ids jag inte bry mej. Den nuvarande gör allt jag behöver o lite till (vad har man bluetooth till!?) så varför skulle jag byta innan den blir fuktskadad?
 

Sonnaren

Aktiv medlem
Va, va, vaddå??? Fotografera bara och sk--a högaktningsfullt i alla nya modeller? Bara gräva där du står och jobba med de verktygen du har och kan?? Pixelracet då? Bryr du dig inte i det heller, bara gör bilder?!! Det är väl i alla fall linjaler du fotograferar? Jasså, inte det! Vaddå bara tramsigt? Har du inte fattat alls vad fotohobbyn går ut på? Bakåtsträvare där!
Us
 

.Z.

Aktiv medlem
HDFS) (KGS skrev:
ha ha det e underbart med såna här trådar.

Jag har vuxit ihop med Aette. Visst ser jag hennes tillkortakommanden jämfört med en del tvåkilos hus med 3450 gram glas i fronten, men dem kan jag leva med. Jag behöver inte nåt bättre. Men gör Minolta en A3 med bättre funktion på höga ISO så ska jag börja läsa tester igen.
Innebär det här att du slutat fota med objektivlocket på KG??? -;)

//Larsa
 

Maverick

Aktiv medlem
HDFS) (KGS skrev:
ha ha det e underbart med såna här trådar.

...

Fn har jag inte läst en kameratest på ett halvår. Jag bara fotar. Såg nån rubrik om en Nikon D50. Kul att det rör på sej, undrar om den funnits länge!?

...
Hej och välkommen till ATL (Anonyma TestLäsare)

Jag heter KG och är testmissbrukare. Fast idag är jag nykter sedan sex månader och tar en dag i taget... Förut kunde jag läsa tester hela dagarna och jag kunde alla de senaste modellerna och pixlarnas inbördes avstånd på dessa...

Tänk på att en gång missbrukare alltid missbrukare, men man kan vara nykter missbrukare oxå...

:D

Känner igen tråden och håller med till fullo tror jag.

Mvh
Maverick
 

BugEyes

Aktiv medlem
Lustig tråd, börjar med lite ironisering över digital hypokondri och handlar nu om linjaler som motiv. Däremellan handlade den om analogt vs digitalt.
Själv tror jag hypokondrin beror på flera saker och kanske inte alltid ska kallas hypokondri.

1. Vi vet mer om utrustningen och kan få input från andra över nätet. Vi vet vad vi kan förvänta oss för prestanda av utrustningen och ska inte nöja oss med mindre.
2. Det är ofta en ganska stor investering för en privatperson att köpa en bra fotoutrustning. Då vill man att ska funka som den ska.
3. Det är inte alls ovanligt med fokusproblem så det skadar inte att kolla sina nyinköpta dyrgripar innan det är för sent att klaga.

När man läser vissa inlägg kan man få intrycket av att en del tycker att man ska nöja sig med dålig fokusering mm bara för att det är svårt att se defekterna om man skriver ut bilden i tillräckligt litet format. Köper man en dyr utrustning så är det för att man vill kunna ta skarpa bilder och kunna lita på utrustningen. Sedan är det naturligtvis upp till fotografen att komponera bilden och ställa in kameran.
Efter att ha haft strul med ett objektiv så har jag lärt mig av skadan. Det första jag fotar med en ny glugg kommer att vara en linjal i fortsättningen och det innan jag lämnar butiken. Jo, jag fotar annat än linjaler också men inte tycker jag det är fel att kolla utrustningen, inte något att ironisera över heller.
 

.Z.

Aktiv medlem
BugEyes skrev:
3. Det är inte alls ovanligt med fokusproblem så det skadar inte att kolla sina nyinköpta dyrgripar innan det är för sent att klaga.
Men det var ju sååå mycket enklare på den tiden jag inte hade en aning om mina fokusproblem -;)
 

Sonnaren

Aktiv medlem
.Z. skrev:
Men det var ju sååå mycket enklare på den tiden jag inte hade en aning om mina fokusproblem -;)
Nää, mina kameror (analoga) har varit väldigt omoderna med dagens mått. Det har varit ett fruktansvärt slavgöra genom åren med att manuellt (ja! tro det eller ej) ställa in inte bara tid och bländare men också avstånd. Det är det fortfarande.....suck.
Men på en punkt har de varit före sin tid. De har alla haft en WYSIWYG-funktion. Där man efter mödosamt baxande av avståndsringen bestämmer att skärpan skall ligga - där ligger den på negativet också.
Us
 

.Z.

Aktiv medlem
Sonnaren skrev:
Nää, mina kameror (analoga) har varit väldigt omoderna med dagens mått. Det har varit ett fruktansvärt slavgöra genom åren med att manuellt (ja! tro det eller ej) ställa in inte bara tid och bländare men också avstånd. Det är det fortfarande.....suck.
Men på en punkt har de varit före sin tid. De har alla haft en WYSIWYG-funktion. Där man efter mödosamt baxande av avståndsringen bestämmer att skärpan skall ligga - där ligger den på negativet också.
Us
Ok. Då omformulerar jag mitt påstående.

Det var sååå mycket enklare förr när jag oftast bara hade mig själv att skylla. (Förr typ förra året då jag körde 500C)...
 
ANNONS