Annons

Den nya startsidan

Produkter
(logga in för att koppla)

miae

Aktiv medlem
Hej!

Den nya startsidan ser helt okej ut, det är ganska mycket att överblicka men man vänjer sig säkert. Jag tycker dock att det är synd att det bara är en slumpvald bild nu i stället för som tidigare två. Det är bland de slumpvalda bilderna jag hittar många guldkorn och upptäcker bilder jag inte skulle aktivt letat upp och därmed missat! Dessutom minskar ju chansen att mina bilder dyker upp på första sidan och får lite uppmärksamhet! Är det möjligt så ser jag gärna att det blir två slumpade bilder igen!

Tack för en kanonsida!
Mvh Maria
 
Ja, jag håller med, jag skulle gärna se lite fler bilder, både slumpvalda och senast inlagda. Annars är startsidan lite bättre nu.

mvh/Fredric
 
Överlag upplever jag förändringen positiv. Några småsaker som jag skulle vilja lyfta upp är de två delar som jag tycker utgör fotosidans fundament: bilderna och forumet. De bör få större och bättre plats.

Nu sitter jag på jobbet med 1024*768 och blir tvungen att scrolla ned lite för att se forumet. Den borde flyttas upp, gärna ovanför "Nyheter" som ändå inte uppdateras så ofta. Angående bilderna håller jag med att två slumpvalda bilder var bra.

/ERik
 
Vill mest instämma med det som sagt tidigare. Bilderna och forumen är det bästa med fotosidan och borde därmed få så mycket plats som möjligt utan att störa. Två slumpvis valda bilder och forumen ovanför nyheterna tycker jag därför verkar vettigt. //Johan
 
Är inte förstasidan mest till för de mindre flitiga besökarna? För att ge hela smörgåsbordet på en gång och berätta vad som finns.

Vi som redan lägger ner alldeles för mycket tid på fotosidan använder väl andra verktyg för att hitta det vi är intresserade? Det gör jag i alla fall.

Jag har tre knappar i min webbläsare:
"senaste30" - tar fram lista över de senaste bilderna
"kommentarer" - läs senaste kommentarer i galleriet
"forum" - läs nya i forumet

Jag kommer alltså åt allt jag behöver med en knapptryckning.

Riskerna som jag ser det med att försöka uppfylla allas önskemål på startsidan är två:
  • innehållet som uppdateras sällan blir mindre synligt. Ingen läser längre nyheterna eller Terjes forum. Det vore ju synd. Här spelar ju startsidan en viktig roll som skyltfönster
  • Det blir plottrigt om allt helt plötsligt skall vara lika viktigt
 
Bra idé med snabbknappar, det har jag inte tänkt på. Men i mitt fall måste de konkurrea om ytan med andra snabbknappar.

En annnan idé vore att kunna göra framsidan "customized" ähhh... vad heter det nu på svenska, personligt inställbar.

Eller en annan idé vore att kunna lägga till en "bar", en ram med knappar såsom man kan tanka ner för Google.


Vad är det som är viktigt och vilka bestämmer det? Skaparna eller användarna? Eller kanske i kombination? Min inställning är att masstjänsterna (som användarna tycker är viktiga) ska frontas rejält och att de smalare tjänsterna kan stoppas undan, såsom recensioner (som i sig är en bra tjänst men som kanske inte används lika frekvent). Nyheterna hade kunna ligga där om de uppdateras, såsom www.foto.no har gjort, där har nyheterna ett stort värde (i alla fall för sidskaparna...) då de frontas samt uppdateras.


Men jag håller även med om att framsidan ska göra hela tjänsten Fotosidan övegripbar och upplevas "nyttig" för nya användare.

Mina 25 öre

/Erik
 
Jag är medveten om att det är svårigheter att utnyttja en startsida så effektivt som möjligt samtidigt som det är lätt att ha åsikter om hur man "borde" göra. Trots detta samt att jag tycker att startsidan är bra och att jag, precis som Jim, har egna vägar in i siten har även jag åsikter.
Jag saknar bilder på startsidan! Trots att FS är mycket mer än bilder så är väl ändå detta det essentiella!? En lösning på detta är att flytta på "Nya artiklar", hantera dem som "Nyheter", "Nytt på Fotosidan" e t c och placera dem till höger. Då kan man ha dubbla rader med bilder i mitten av sidan och på så sätt exponera fler bilder.
 
Som designisse..

..här på fotosidan så är det intressant att läsa all feedback. En startsida för en så stor site som fotosidan är svår att lägga upp på ett sätt som alla blir nöjda med, det gäller nog de allra flesta communitysidor. Vi har jobbat med att försöka ge ett ännu större "tvärsnitt" av sajten på framsidan, eller som nån sa "duka upp ett så komplett smörgåsbord som möjligt".

Orsaken till att det bara är en slumpvald bild är helt enkelt att det är trångt om utrymme och vi måste prioritera hårt för att saker och ting ska få plats. Vi har planerat för en bildplats till, nämligen "Utställning", och vi kan inte ha 4st bilder på framsidan framöver, dels av platstillgången och dels av hastighetsskäl.

Vad gäller placeringen av saker och ting så har vi försökt tillfredställa både frekventa besökare samt förstagångsbesökare, men alla kan ju inte bli nöjda. Ni som frekvent besöker sidan hoppas jag har era egna knep (likt Jim) för att snabbt nå dit ni ska. Vi har alltid en diskussion om saker och tings placering på index innan vi lägger upp det och det finns en tanke bakom allt. Nyheter ska alltid vara längst upp, liksom nya artiklar och senaste bilder. Mao det krävs goda argument för att flytta på saker och ting :)

Att göra sidan personligt anpassningspar är en feature som givetvis står på önskelistan, vi får se framöver!


Tack för all värdefull feedback!
 
Platypus skrev:
Det enda jag kan klaga på är att länken till "Senaste foruminlägg" inte fungerar i Lynx.
Jodå, den funkar. Men du måste klicka på länken "Klicka här om du inte vill vänta längre
(eller om din browser inte automatiskt tar dig vidare)". Den automagiska redirecten funkar inte.

Sen är jag lite nyfniken på varför du vill använda lynx till en fotowebbplats :)
 
honkan skrev:
Hur gör man sådana "snabbknappar"?
  1. Gå till rätt sida
  2. Dra ikonen från adressraden till fältet där knapparna ligger om du har dem påslagna
  3. Nu är länken klar. Men namnet är så långt så det knappt får plats några fler. Bota det genom att klicka på länken med höger musknapp och döp om den till något fiffigt
    [/list=1] På de sidor som använder "mellanlandningar" för sökningarna blir det bäst om du hinner sno mellanlandningssidans länk. Tryck på escape när den visas så blir det enklare. För forumet är det denna länk: http://www.fotosidan.se/forum/search.php?s=&action=getnew.

    (allt för Internet Explorer alltså, tyvärr Lisa ;-)
 
jimh skrev:
Jodå, den funkar. Men du måste klicka på länken "Klicka här om du inte vill vänta längre
(eller om din browser inte automatiskt tar dig vidare)". Den automagiska redirecten funkar inte.

Sen är jag lite nyfniken på varför du vill använda lynx till en fotowebbplats :)

Hmm, här fungerar det då inte... Får upp meddelandet "Inga inlägg funna". (Däremot fungerar det i Links, men det är ju inte samma sak.) Fotosidan har alltid fungerat så föredömligt bra i Lynx tidigare, det här är faktiskt första gången jag råkar ut för att något _inte_ fungerar.

Varför man använder Lynx? Den är ju bäst -- i alla fall när det gäller att läsa foruminlägg och liknande. Jag kan väl hålla med om att den kanske inte är fullt så bra att titta på foton med ;)

/Lisa
 
Jag får det inte till att funka! det som händer är att det blir en överkorsad ring när man drar den till knapparna hmmmmmmm!

Mats
 
ANNONS