Annons

Det blir bara "värre" och "värre"...

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Re: Det blir bara "värre" och "värre"...

Leo S skrev:
Läckert! Och 50MB/sek... Tore, om man nu använder två sådana kort i en D3:a (alltså inte med det ena som backup), hur många knäpp med RAW 14 bitar + JPEG Fine skulle man få plats med? Du som äger den och allt?

96 GB totalt borde ge plats för ca 5500 bilder i 14-bitars förlustfritt komprimerad NEF + jpg large fine. Beräkningen är gjord utifrån att jag senast fick plats med 463 bilder NEF (14-bit förlustfri komprimering) +jpg large fine på mitt Sandisk 8GB Extreme IV.

Tyvärr presenterar dpreview fel uppgift om 48 GB-kortets prestanda. Korrekt är att endast de nya Pretec-korten upp till 24 GB stöder 50 MB/s (333x). 48 GB-kortet är på 233x/35 MB/s. Å andra sidan klarar D3 bara ca 35 MB/s.

Med ett sånt där kort skulle jag inte behöva tömma mer än nån gång om året. Man kanske skulle köpa ett och göra det till t ex en nyårstradition att tanka in årets skörd? ;)

jimh skrev:
Med ett sånt där kort skulle jag inte behöva tömma mer än nån gång om året. Man kanske skulle köpa ett och göra det till t ex en nyårstradition att tanka in årets skörd? ;)

Då blir det ju som den där filmrullen där bilderna på påskkärringarna och sommarens semester samsas med fotona från nyårsfirandet.

magnus67 skrev:
Då blir det ju som den där filmrullen där bilderna på påskkärringarna och sommarens semester samsas med fotona från nyårsfirandet.

Det är ju faktiskt ganska kul att se vad man har gjort som man har glömt;)

Man skulle kunna köpa en billig kompakt och ett väldigt stort kort, och sedan ha som fotodagbok och titta på bilderna efter typ fem år.

jimh skrev:
Bäst du skaffar en snabb kortläsare annars hinner du de förväntansfulla gästerna tömma champagneflaskorna innan bilderna hamnat på hårddisken

ANNONS
Götaplatsens Foto