Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Det fejkade mekanikljudet i 350D

Produkter
(logga in för att koppla)

psychonauten

Ny medlem
Någon som vet om eller hur det går att ta bort framdragningsljudet i 350? Jag tycker det är lite smått löjligt att ha ett framdragningsljud på en digitalkamera, och skulle nöja mig med slutarljudet som det är i ex. 10D.
FÅr väl skruva isär kameran och döda högtalaren om inte annat. =/

Tror inte det är "fejkat" det är väl nån liten elmotor som spänner spegel och slutarmekanism. Och tydligen tyvärr inte av usm modell.

Tror inte det är ett fejkat ljud, det är snarare slutaren som "laddas" för nästa avtryck.

EDIT: Oops, för sent, måste trycka Enter lite snabbare nästa gång. :)

tritub skrev:
Laddas? Lyfts spegeln me fjäder?
Frågasätter inte... utan är bara nyfiken!
Inget ljud jag känner igen från min d70...
Mja, jag gissar väl lite också, men jag skulle tro att det finns någon form av fjäder som spänns för att sedan släppas och dra slutaren (eller kanske troligare spegeln).

Senast redigerad av en moderator:
FILM) (jahlsin skrev:
Nu blev jag oxå lite nyfiken.Slutare i digitalkamera var något helt nytt för mig...Finns den?
Ja, det får man väl hoppas.
En SLR borde väl ha en mekanisk spegel och slutare. Filmen är ju ersatt med en CCD eller CMOS-platta.
Enda "avsteget" jag kan påminna mig, är D1'an, där 1/16000-dels inställningen är 1/8000, men att CCD bara är aktiv under halva den tiden.

/ E

Thunderbird skrev:
Enda "avsteget" jag kan påminna mig, är D1'an, där 1/16000-dels inställningen är 1/8000, men att CCD bara är aktiv under halva den tiden.
"those who we don't speak of" har också CCD-avstängning i sin konsument dslr tror jag.

FILM) (jahlsin skrev:
Nu blev jag oxå lite nyfiken.Slutare i digitalkamera var något helt nytt för mig...Finns den?
Hrrmm, jag skulle tro det... Du äger ju en D70 själv, så ta bort objektivet och titta. Det som sitter framför sensorn är slutaren. Det är den som måste vara uppfälld när du skall rengöra sensorn.

(Känner mig lite osäker på om du menar allvar med ditt inlägg, eftersom du fotograferat sedan 1973 och själv äger en Nikon D70...).

Pongu skrev:
Nej,det är spegeln! ;-)

/Pontus
Tror säkert du förstod vad jag menande, men om inte, så förtydligar jag mig gärna... ;-)

Spegeln måste vara uppfälld -- och slutarridån måste vara öppen -- för att du skall kunna regöra sensorn.

De enda "framdragningsljud" jag kan finna i min d70 är flappljudet när spegeln ramlar ner igen...
Har 300d ngt mer extraljud?

Jag måste hålla med om att 350D (inte 300D) har ett fånigt tjutande litet ljud efter att slutare/spegel har smattrat till. Det låter faktiskt som att man har försökt få det att låta som filmframdragning eller nåt sånt. Lite störande faktiskt.

ANNONS
Götaplatsens Foto