Annons

"Det går inte hitta begärd sektor"

Produkter
(logga in för att koppla)

Unintelligible

Aktiv medlem
Jag kan inte lägga över bilderna på datorn. Har en Nikon D60 och det har funkat fint med att lägga över bilder till datorn ända fram tills idag. Några bilder går att få över. Ungefär 5 stycken av 50. När de lagts över kommer det upp en felkod: "Det går inte hitta begärd sektor".
Jag fotar i RAW, men det ska inte vara några problem med att bara lägga över filerna. Har provat att öppna direkt i Lightroom, men då går det inte spara dem sen istället. Har varken full hårddisk eller minneskort.

Någon där ute som kan hjälpa mig? Har precis fotat en bil åt en, vore pinsamt om det inte funkar nu bara därför.

/Emma

Till att börja med kan du pröva att kopiera över bild för bild manuellt istället, eller ta tio i taget och se var det lägger av. Sedan tar du bild för bild där det lägger av tills du fått över så många som möjligt. Förmodligen är nämligen inte alla 45 bilder oläsbara utan det kan vara bara den sjätte.

Jag tycker det där låter som en svensk version av den gamla "sector not found", vilket i praktiken innebär att hårddisken inte alls mår bra. Nu är det nästan en månad sedan ditt ursprungliga inlägg, så min kommentar kanske har blivit irrelevant. Jag skulle försöka kopiera alla bilder till nåt annat ställe för säkerhets skull.
Om du kör XP så kan du låta windows kolla igenom disken genom att högerklicka på enheten (disken) i "my computer" (den här datorn?), välja egenskaper->verktyg->check now (kontrollera nu?). Kryssa i den andra rutan ("scan for and attempt recovery of bad sectors"). Klicka på start. Det är dock, som sagt, alltid att rekommendera att kopiera allt innan man börjar med sådant.

ANNONS
Götaplatsens Foto