Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Det här med polarisationsfilter?!

Produkter
(logga in för att koppla)
Alla som tittat på min profil vet att jag huvudsakligen fotograferar musik - inomhus och jag är den förste att erkänna att jag har noll koll när det gäller det mesta rörande fotografering. Men nu är det så att jag har funderat lite kring det här med cirkulära polfilter. Har läst Torstens artikel men blev inte särskilt mycket klokare. Saken är den att jag förväntas fota ett bröllop och bl.a. ta arrangerade bilder på brudparet. Det tror jag att jag fixar, men vill naturligtvis att det ska bli så bra som möjligt. Någon har sagt nån gång att ett polfilter borde sitta som standard när man plåtar utomhus, men exakt vilken funktion har det? Förutom att stärka kontrasten? Om jag tar bilder på brudparet utomhus, ska jag då ha mitt polfilter på? Jag menar, när man monterar det på kameran mörkas ju hela sökaren något...
Dessutom är den yttre ringen på detta hoyafilter som jag billigt kommit över vridbar, med ett litet vitt markerande streck. Finns någon poäng med detta?
Jaja... Tacksam för så enkel och pedagogisk vägledning som möjligt:)

/Henrk

Man får mustigare färger i både lövverk och himmel. mest effekt får du om solen kommer in från 90 grader (i förhållande till kamerans riktning). Himmlen blir knallblå, ja nästan mörk om det är klart. Det kan nästan bli för bra. Vidare tar den bort (eller fram) reflexer ur blanka ytor. Polfilter bör inte sitta på som standard vid utomhusfoto enligt mina åsikter.

Som du märkt, så kan man rotera främre delen, detta är för att bestämma hur mycket av ljuset som skall polariseras.

Viktigare vid utomhusfotografering är ett ordentligt motljusskydd. Detta ger en kontrastrikare bild.

Tack för det svaret Jeppe, men då blir det en följdfråga när du skriver:

"Som du märkt, så kan man rotera främre delen, detta är för att bestämma hur mycket av ljuset som skall polariseras."

Om man utgår från att strecket är i position "klockan tolv", vad får man för effekter vid exempelvis steg om 90 grader?
Jag kikade än en gång på Torstens artikel och trots att det både beskrivs och illustreras, så hänger jag inte med. Jag måste helt enkelt få det på Konsumsvenska!

Detta är ett tillfälle då jag innerligt önskar mig en digitalkamera...

Det är ju bara att snurra på filtret när du tittar genom sökaren så ser du. Mest effekt ger det vid 90 grader mot solen.

Tack ska ni ha för diverse klarlägganden!

"Det är ju bara att snurra på filtret när du tittar genom sökaren så ser du. Mest effekt ger det vid 90 grader mot solen."

Jaså, ja jag har bara befunnit mig inomhus sedan det hamnade på objektivet så det förklarar kanske en del. Går väl ut i ljuset imorgon och prövar mig fram.

1. Rikta kameran snett mot ett vatten-, himmel- eller fönstermotiv. eller för den delen - grönska.
2. Ta och titta ut genom sökaren när du vrider på filtret.
3. Variera vinkeln mot ljuset/solen
4. Observera effekten

Det du borde se är som sagt bättre ändrade kontraster och mer/mindre mättade färger, mer eller mindre reflexer - allt beroende på hur du vridit filtret.

ANNONS
Götaplatsens Foto