Annons

Detta eviga Canon 17-40 L...

Produkter
(logga in för att koppla)

avslutad120828

Avslutat medlemskap
Jag söker efter ett bra walk-around objektiv till en Canon 20D och efter att ha läst igenom sida efter sida om Canons 17-40 L-glugg har jag kommit fram till en del saker...

Med tanke på det faktum att jag nöjer mig gott och väl med omfånget på den skräpiga kitzoomen (tänker mest på "vidvinkeln" vid 18mm) samt att jag sällan rör mig förbi 40mm, borde jag inte då bli alldeles förträffligt nöjd med en 17-40 L?

Det innebär ju 1 mm bredare vidvinkel, vilket ju ändå är en hel del "ute på fältet" så att säga.

Samtidigt är jag mycket intresserad av Sigmas 10-20, men hur är det som walk-around? Känns som att man blir väldigt begränsad med det?

Kommentera gärna mina tankar...

Jag tycker 10mm är alldeles för mycket vidvinkel för att vara användbart, visst det kan ge coola effekter men mitt 10-20 har legat i väskan mesta delen av tiden, 16-35 2,8 L sitter på min kamera för de mesta.

Två stora minus med canon 17-40 är att den är ljussvag och dyr ! största bländare är ju 4 och det är inte mycke att komma med förutom på sommaren. Priset tycker jag är aldeles för högt på grund av ljussvagheten, dessutom är det där "L":et överskattat eftersom 20D inte är vädertätad. Titta på ex. Sigma 18-50/2.8 DC Macro, Sigma 17-70/2.8-4 och Tamron 17-50/2.8 som ligger mellan 3000 och 4000 Kr.

Jag använder mest mitt Sigma 30/1.4 DC HSM och det är väldigt flexibelt trots fast brännvidd. Jag köpte det på sommaren och när hösten kom upptäckte jag att det blev ju inte för mörkt att fota på frihand längre, gott om marginal.

/ Erik

Jag har haft en 20D med ett 17-40/f4L, och jag var mycket nöjd med objektivet, men visst kan ljusstyrkan vara ett problem, men det vet du ju bäst själv, annars så kan du ju köpa ett 50/f1.4 - f1.8 eller ett 35/f2 som kompliment när du behöver ljusstyrkan.

Gluggen är väldigt välbyggd och funkar hur bra som helst på en 20D, skarp och med bra kontrast, själv köpte jag ett annat motljusskydd till min, orginalet är väldigt fult och vidrigt stort (brett), skyddet som passar bättre och är betydligt mindre och smidigare är till EF 24/1.4L och heter EW-83D II.

/kent

ANNONS
Götaplatsens Foto