Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Detta inlägg kanske hamnade fel , men...damm på filmen?

Produkter
(logga in för att koppla)

Pekka M

Aktiv medlem
Att blåsa med en sån gummituta är bra, men det är oftast ofrånkomligt att man också måste retuschera bort en del damm i något bildredigeringsprogram.

Vissa automatiska dammborttagningsfunktioner som kan användas direkt vid scanning (t.ex. ICE) sägs fungera bra för färgnegativ. Själv fotar jag mest svartvitt (där det inte funkar lika bra) så jag har inte testat.

Negativen är känsliga för repor, så jag rekommenderar inte putsning annat än ytterst försiktigt om det verkligen, verkligen är nödvändigt.
 

Gravanders

Aktiv medlem
Eller på scannerglaset. Jag ser också att du har fått ett lila streck som kanske också kommer från scannern. Jag har haft problem med ett sånt också. Damm i kameran syns inte på det viset. Om det sitter på en lins syns det inte alls, om det sitter på sensorn i en digital kamera syns det som suddiga mörka prickar mot en ljus bakgrund vid liten bländare. Damm på filmen innan exponering borde ju bli mörka prickar när du scannar. Eller tänker jag fel?
 
Senast ändrad:
ANNONS