Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Detta paket som "fotodator" ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Godsmack

Aktiv medlem
Tjenare! Sitter just nu på en 1,2Ghz med 256Mb i ram och det är inte en dröm att behandla bilder med den, precis.

Tänkte köpa mig en till dator att bara använda som bildbehandlingsdator och såg detta paket på komplett.se.

Skärmen tänkte jag ersätta med den jag har nu, en Eizo S1910K. Men vad tror ni annars? Jag är inte speciellt insatt i datorer, men 1Gb ram och 1,8Ghz processor lär väl räcka rätt så bra?

Tacksam för svar.

Mvh

Patrik

Begagnat

Tycker det låter dyrt, köpte min lapptopp begagnad för 5000:- för ett år sen med samma processor och DVD dubbel layer, men bara 40Gb HD och 256Mb ram.
Jag skulle nog lägga till 512Mb ram, men kolla begagnat, där kan du hitta snabbare burkar billigare.

Jag skulle inte rekommendera just detta paketet, även om det egentligen är fullt godtagbart för vanlig bildbehandling.
Anledningen är att Sempron-processorn i paketet använder AMDs monteringsockel 754, och denna CPU är ändhållplatsen för denna sockel, den kommer inte gå att uppgradera till en snabbare processor i framtiden.

Det borde finnas prismässigt jämförbara paket som istället har en "vanlig" AMD Athlon 64, som då monteras i en 939-sockel, eller den nya version av Sempron/AMD64 som monteras i AMDs nya framtidsstandard, den sk AM2-sockeln. Då kan du enkelt ploppa i en betydligt mycket snabbare processor i framtiden om du skulle få ett behov av det.

T ex http://www.komplett.se/k/ci.asp?sku=10082

Lite dyrare (monitor ingår ej), men du kommer kunna köpa extra minne och snabbare CPU till denna standard i flera år till...

Tack för svaren!

Bo Erik, begagnat känns inte som nåt jag vill ge mig in på. Nytt ska det vara.

Daniel, om vi säger såhär.. datorn kommer endast att användas till bildbehandling. Hur lång tid kommer det att ta innan bilderna och programmen är så krävande att jag behöver uppgradera processorn? Troligtvis så länge att det då är lika bra att uppgradera hela datorn. Eller vad tror du?

Och moderkortet tar ju 2GB i ram och det räcker väl också rätt långt? Jag har ju klarat mig med 256mb tills nu =)

Skulle nog inte kalla det för en fotoredigerings dator, hellre än dator som går att fotoredigera på om man måste :)

Men allt handlar om vad man har för krav och budget. Minne är ju ganska billigt idag så 2gb hade jag nog satsat på som minimum, sitter själv bara på 1gb idag men kommer ta minst 4gb när jag byter burk när vista finns för leverans.

Skärmen vet jag inte så mycket om men 17" är pyttelitet för fotoredigering, i övrigt vet jag inte hur den är i färgåtergivning etc, men känns inte som en skärm för 1795kr ger någon vidare bildkvalite.

För en tight budget hade jag nog försökt satsa på en hyffsad cpu och mycket minne och minst 19", helst Wide

Mikael, om man jämför med den jag har nu så är det då som en dröm. 256mb i ram mot 1Gb i ram är ruskigt stor skillnad.

Som sagt, skärmen ska jag inte använda till redigering. Skulle isf istället använda den jag har nu, en Eizo S1910K 19".

Sen är jag ju, som sagt, inte speciellt insatt i datorer, åtminstone inte i hårdvaran. Så att plocka ihop en själv skulle bli lite svårt. Just därför jag letar ett ihopplockat komplett paket! Du kanske kan tipsa mig om något annat i ungefär samma prisklass?

Men tack för svaret =)

Jag var mer insatt i datorbyggande för massa år sedan när jag jobbade med det, numera använder jag bara datorn :)

Jag är själv på datorjakt, men jag vill avvakta tills nya Vista är släppt innan jag byter, men jag små tittar hela tiden och drömmer, en drömdator hamnar nog mot 20.000kr men man får kompromissa lite så det blir överkomligt.

Minne tycker jag alltid man har för lite av, men det beror lite på hur man jobbar också, jag har alltid massor med program öppna samtidigt plus cs2 med flera rawfiler öppnade , det är ju inte så optimalt ur minnessynpunkt :)

Ska ta och titta på komplett och se vad de har för vettigt, Vart har du lagt smärttröskeln för vad en bra fotoburk får kosta?

Joo, en riktig drömdator ligger nog därikring och det känns lite mkt för mig som just har slutat skolan. Ska ju ha råd att leva också. =P Körkort osv!

Ja, iofs så kan man ju aldrig ha för mkt minne. Men t ex så kör jag inte fler program än nödvändigt då jag bildbehandlar. DPP, PS7 och kanske winamp. Sen så är ju PS7 iofs mycket mindre minneskrävande än cs2, men det räcker ändå gott och väl till mig.

Tack, det vore ruskigt snällt om du kunde kolla vad de har =) Hade tänkt mig max 8500:- eller så.

Mvh

Räcker med att du uppdaterar till Photoshop CS2 så kommer du tycka att det går segt ;-)

Nej, jag tycker absolut att du ska satsa ett par hundra på nyare teknik. Skillnaden är så liten att det vore dumt att inte ta det modernare alternativet som dessutom ger dig högre andrahandsvärde.

Säg att du om ett år t ex börjar fota RAW i större utsträckning, då kommer du vara glad för att du för en tusenlapp kan slänga i en processor som tuggar igenom bilderna med dubbel hastighet.

Jag rekommenderar oftast att man köper teknik som är en generation gammal för att få maximal valuta för pengarna, men den här kombinationen av CPU/moderkort/minne är äldre än så.

Om man istället konfigurerar deras Socket 939-alternativ på samma sida, med samma egenskaper som det paket du länkat till, så skiljer det 350:-

Det är det värt.

Godsmack skrev:
Daniel, om vi säger såhär.. datorn kommer endast att användas till bildbehandling. Hur lång tid kommer det att ta innan bilderna och programmen är så krävande att jag behöver uppgradera processorn? Troligtvis så länge att det då är lika bra att uppgradera hela datorn. Eller vad tror du?[/B]

Haha, ja cs2 är ju inte det minst krävande programmet i stan =)

Jaså, man kan ändra lite som man vill i paketen? Det hade jag helt missat! Måste skynda mig att jobba klart (ja, jag smygskriver här på jobbet :D) så att jag kan kolla in det!

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=309287

Du sparar mer om du köper ett kit men kanske du aldrig har satt ihop en hel dator förut, Det är inte speciellt svårt om du tar några timmar på dig och går efter bilderna i deras "ikea" instruktioner :p Det finns lite filmer på nätet om hur man går till väga så kanske googla och se vad du hittar innan du bestämmer dig. Kanske lite lätt för mig att säga att det är lätt då min kusin har eget företag inom dator branchen och man har hjälp till att montera ihop beställda datorer åt kunder. Titta på det iaf tycker jag då du sparar en del pengar. Kanske någon i din släkt kanske har gjort det innan.

Lycka till med dator köpet!

Mvh Anders

För 8500:- hade jag köpt:

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=323910 (sparar 1000:- mot lösa delar)

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=318043&cks=ACC

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=307913 x 2

Bygg i den gamla lådan och komplettera med

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=319600

Summa: 8700:-

Då får du fet processor, mycket minne och hyffsat mycket lagringsutrymme. Grafikkortet spelar inte så stor roll, när det gäller bildbehandling. Men du får behålla din gamla låda, tangentbord och mus.

Kan ha missat något, det var rätt snabbt hoprafsat.

Anders, jodå.. nog har jag skruvat ihop ett x antal datorer förr, så det är inga problem =) Tack så mycket!

Jeppe, kul att du tog dig tid att kolla upp delar, riktigt sjysst =) Jag hade tänkt ha kvar datorn jag har, helt komplett, så det blir att köpa till tgb och mus isf. men det går ju bara på en 500-ing. Gamla chassin har jag liggandes, så det går ju bra =) Men hur är Samsung diskarna egentligen? Har för mig att de är lite sådär..Vill ju inte riskera mina kära foton ;)

Edit: Det är ju en SATA-disk, btw.. visst måste man köpa till ett kontrollerkort då?

Mvh Patrik

Jag har inte hört något negativt om Spinpoint-diskarna. Moderkortet som fanns i paketet hade SATA-interface.

Fast man kan kolla på lite annat oxå, men med 1000 kr rabatt på MB/CPU och Minne så blir det nog svårslaget.

Intel nya processorer (Core 2 Duo) har nyligen trillat ner i butikerna, glöm inte kolla dessa.
Ett paket som kan vara intressant är ju detta!

edit.
Jag har redan byggt ett par maskiner med dessa processorer och dom rullar på fint.

Segeson skrev:
Intel nya processorer (Core 2 Duo) har nyligen trillat ner i butikerna, glöm inte kolla dessa.
Ett paket som kan vara intressant är ju detta!

edit.
Jag har redan byggt ett par maskiner med dessa processorer och dom rullar på fint.

Jepp, det där såg prisvärt ut, men jag undrar hur Duo-prollarna är mot X2:eek:rna.

Hur de är mot amd vet jag inte men jag kör intels duo core och älksar varje minut av det.
DEt pluss 3.5 gig ram gör bildbehandling till en dröm lägg sedan på en s-ata disk med 150Mb/s så är det underbart att bildbehandla.

ANNONS
Götaplatsens Foto