Annons

Dia i D76?

Produkter
(logga in för att koppla)

Carl Hellman

Aktiv medlem
Någon som testat köra en diafilm i vanlig D76-framkallare?

Blir det bara rattmuff av det hela eller blir det nån form av crossprosses?

Kan kemikalierna stryka med om jag testar?

Man har 35 mm film i filmkameror (kameror som används till att spela in Jönsonligan med) och det är samma film som i 135-kassetten.

Fast mest intrsserad är jag av Dia i D76.

Är det verkligen ingen som har testat det eller har en kvalifiserad gissning att komma med?

Carl Hellman skrev:
nu blev det svårt. vanlig film är väl inte mer än 24mm hög? vart kommer då 35mm in i bilden?

Biofilmens ruta är runt 24 mm (eller något smalare för att få plats med ljusspåret)bred....och mindre hög...Ta gärna fram en remsa och se hur rutor kan placeras på den. Remsan är 35 mm bred.

Senast ändrad:
Carl Hellman skrev:
Fast mest intrsserad är jag av Dia i D76.
Det kan vara lite svårt att söka på eftersom det är vanliga söktermer och en ovanlig sak att göra, men som vanligt brukar det finnas någon på Photo.Net som försökt sig på det.

nu blev det svårt. vanlig film är väl inte mer än 24mm hög? vart kommer då 35mm in i bilden?
Med risk för att duplicera viss av Rolands information: 135 är formatet på film och kassett. 35mm är benämningen på filmen, som används både för rörlig film och stillbildsfotografier, där namnet kommer från bredden på filmen. På grund av att filmen är perforerad är det svårt att fullt utnyttja alla 35mm (även om det är fullt möjligt genom att ladda filmen tex i en mellanformatskamera, vilket folk regelbundet gör för effekt). Det vanligaste negativformatet för 135-film ger en ruta som är 24mm hög och 36mm bred.

Mer matnyttig information hittar man på Wikipedia.

Vad är du ute efter? Fördärva färgfilm? Något konstnärligt???
Möjligen kan det vara möjligt att soppa Kodachrome i D76. Det lär ju i grunden vara en svartvit film. Men då lär du få svartvita negativ, som antagligen inte har någon vidare kvalité jämfört med svartvita filmer. Och vilken tid du ska använda kan man bara gissa sig till.

Jag hörde talas om en person som framkallade Kodachrome i D-76. Resultatet lär ha blivit svartvita negativ med hög kontrast. Det här är andrahandsuppgifter från sent 1970-tal, så jag är inte helt säker.

>Det är väl bara att prova, men kemikalierna är >nog bara att hjälpa hem till miljöstationen >efteråt.

Som alltid då, för inte häller du ut dom i avloppet eller?

ANNONS