Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dia till digitalt med diaduplikator

Produkter
(logga in för att koppla)

Klick-en

Aktiv medlem
Finns det någon som har erfarenhet att överföra dia till digitala bilder genom att fotografera av dem med diaduplikator kopplad till en digital systemkamera (t.ex. EOS 20D + Tamron 90 makro-objektiv)?

Är detta ett betydligt sämre sätt jämfört med en (enklare) diascanner? Vilket är den största försämringen jämfört med diascanner (skärpa, färgerna, dynamiken)?

Finns det några enkla tricks för att förbättra resultatet (t.ex. använda RAW för bättre dynamik)?

Tidigare trådar indikerar att många inte är speciellt nöjda med digitala avfotofraferingar av dia, men de verkar i första hand ha testat med digitalkompakter.

Jag har provat lite med min *istDS med varierande resultat. Jag har inte någon riktig diaduplikator utan ett enkelt ljusbord och stativ. Det största problemet jag hade var att de lågenergilampor jag hade i ljuslådan hade ett lite konstigt ljusspektra som var svårt att fixa med vitbalansering. Resultatet blev med andra ord dåliga färger. Med bättre ljus hade det säkert gått bättre. Jag tyckte nog dynamiken var lite dålig också. Som du säger så kanske RAW borde förbättra något men jag provade aldrig. Gammla svartvita negativ i format 60 x 45 mm gick däremot utmärkt vilket egentligen var det som var mitt mål efterssom min far lämnat kvar en hel del gammla bilder i sitt arkiv.
Bifogar en av fars bilder från motortävlingar på Skarpnäcksfältet i slutet av 40-talet.
Vet inte om du fick ut något av allt detta men det var min erfarenhet.

//Lars

Bilagor

• imgp1592m liten.jpg
    imgp1592m liten.jpg
    47.5 KB · Visningar: 499
Tack för svaret. Skärpan verkar inte vara problemet.

Borde inte dagsljus (t.ex. en halvklar dag) vara bättre än konstljus av olika slag. Den analoga diaduplikatortekniken bygger väl på dagsljus + diffusor?

Finns det någon bra lösning på dynamikproblemet (t.ex. två exponreringar som kombineras automatiskt i programvara)? Räcker det långt med RAW, eller är det trots allt så att dynamiken helt enkelt inte räcker till?

Jag upplevde inte skärpan som problem. Har man en diaduplikator så slipper man dom andra problemen jag hade med att få bildplanet parallellt med diat. Jag hade dessutom inget mackroobjektiv utan använde ett gammalt 100mm förstoringsobjektiv med bälg. Det ställde ju stora krav på skärpeinställningen. Autofokus hade nog förenklat.
Jag hade nog funderingar på att testa dagsljus men eftessom det som sagt var dom svartvita som var av intresse så blev det ingen test. Det kanske blir i framtiden.
Vad gäller dynamiken så låter det intressant med dubbla exponeringar. Det kan vara värt att prova.

//Lars

ANNONS
Götaplatsens Foto