Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dia.

Produkter
(logga in för att koppla)

AWe

Aktiv medlem
Funderar på att börja fota med diafilm, vill gärna ha synpunkter på för och nackdelar mot vanlig papperskopia. Mvh Anders.

Hej!

Jag kan rekommendera dig att söka på detta i forumet, frågan har varit uppe ofta. Jag har ganska nyss börjat fota dia själv och jag tycker att det är en mycket stor skillnad till det bättre. De största fördelarna för mig är priset, skärpan, färgerna och möjligheten att se riktigt stora förstoringar direkt. Sen skall man inte heller glömma fördelen med att veta att bilden inte blivit "manipulerad" i framkallningsprocessen, man vet att bilden man har är den man tog. och så är det väldigt terapeutiskt att rama..Det blev mycket här, men mitt råd är absolut att köpa ett par rullar och ge dig ut och fota, börja med en ganska billig film (typ Fuji Sensia) så har du råd att exprimentera och tänk på att exponera efter högdagrar.Lycka till!

MVH Erik Å

Det finns många aspekter i det valet men det är egentligen inte så konstigt. Jag kör negativ film om jag vet att bilderna ska ut på papper. I andra fall brukar det bli dia eftersom man sparar in ett produktionsled.

Testa och se vad du tycker. Själv tycker jag att dia är skoj.

Jag började med dia när jag tröttnat på dåliga labb. Många nybörjare känner sig som usla fotografer när labbet på stormarknaden förstört deras bilder, och får en enorm självförtroendekick av att pröva diafilm. Eller så inser de att de verkligen är usla fotografer och kan göra något åt det! ;-) Neg filmsfotografering är ett samarbete mellan fotografen och kopiatören. Båda har lika mycket makt över slutresultatet. Ingen kan mixtra med dina diabilder. Total makt! E6-processen är standardiserad och nästan alltid pålitlig, och man ser direkt vilka fel man gjort. Vilket är anledningen till att jag börjat återgå till neg film igen... ;-) Det är ganska skönt att slippa ta flera exponeringar i svåra lägen. Dessutom är det smidigare att titta på och visa runt kopior. Vill man göra förstoringar är det billigare. Dessutom lagrar neg film mera information (både hög- och lågdager kommer med), pga den större exponeringslatituden.

Inget slår dock upplevelsen av en bra diabild, eftersom det genomfallande ljuset gör färgerna så mycket mera levande.

/Pontus

ANNONS
Götaplatsens Foto