Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Diafilm genom tullens röntgen?
- Trådstartare realout
- Start datum
steinick
Aktiv medlem
Efter 11 september har alla större flygplatser börjat röntga det incheckade bagaget. Även mindre flygplatser, som t.ex. Umeå, bygger om så att de kan röntga allt bagage. Apparaterna för röntgen av incheckat bagage förstör filmen, det erkänner man öppet. Däremot hävdar man fortfarande att handbagaget inte utsätts för filmskadliga doser.
steinick
Aktiv medlem
Vill du förklara den bakomliggande fysiken här!Walle skrev:
I normala fall behöver röntgenstrålarna bara passera filmen, i en blypåse måste den passera en bly-vägg, sen filmen, sen ytterligare ett skikt bly, vilket gör att filmen utsätts för MER strålning än utan påse.
AnnaKarin
Aktiv medlem
Är precis hemkommen från USA. Det enda trasslet var vid utresan på Landvetter där man gjorde sig stöddiga och vägrade handgranska filmerna och trots att de visste att väskan innehöll kamera, objektiv och film så körde de den genom scannern 4-5 gånger eftersom de inte inte kunde se igenom tele-zoomen. Så nu återstår att se om filen blev skadad eller inte. Jag har i alla fall lärt mig att inte packa film i kameraväskan.
martinl
Aktiv medlem
steinick skrev:
Vill du förklara den bakomliggande fysiken här!
Walle har tyvär helt rätt här. Om vi antar att man normalt bestrålar bagaget med precis den strålning som behövs för att genomlysa normalt bagage, inklusive film, så måste man naturligtvis öka intensiteten kraftigt med blypåsar närvarande tills dess man ser igenom det första lagret och filmen nås av ungefär samma intensitet som utan blypåse. Därefter måste man nästan fördubbla strålningsnivån ytterliggare för att se igenom det andra blylagret.
I gränsen att blypåsar dämpar röntgenstrålning mycket starkare än film gör så kommer strålningen filmen utsätts för alltså att fördubblas om operatoren vill ha samma detaljbild av filmen med blypåse. Sorry.
/Martin
littos
Aktiv medlem
Jag har faktiskt lyckats att få en handkontroll på Arlana efter "11/9" när jag transfererade från utrikes till Göteborg (novenber samma år, tror jag).
Jag hade en rulle T-Max 3200 (TMZ?) i fickan när metalldetektorn började pipa och jag fick hala fram den (filmen). Efter en del vänliga diskussioner om att det inte var någon jätte bra idé att röntga en film som det står "DO NOT X-RAY" på gav jag till slut upp och sa att de kunde väl lysa igenom den i alla fall (filmen var oexponerad, så den var ju inte så hima viktig egentligen). När jag gav med mig kom de plötsligt på att de kunde fråga sin chef om det var OK att kolla på den för hand och efter ca 5-10 minuters prat och väntan vid vid säkerhetskollen kollade den för hand i allafall!
Summa summarum, var snäll och vänlig och fråga fint kan det gå bra... Fast mina kollegor som fick vänta var lite trötta på mig och alla andra som ser någon som står och diskuterar med säkerhetsfolket och vankar av och an tittade ju lite konstigt på mig.
/Anders
Jag hade en rulle T-Max 3200 (TMZ?) i fickan när metalldetektorn började pipa och jag fick hala fram den (filmen). Efter en del vänliga diskussioner om att det inte var någon jätte bra idé att röntga en film som det står "DO NOT X-RAY" på gav jag till slut upp och sa att de kunde väl lysa igenom den i alla fall (filmen var oexponerad, så den var ju inte så hima viktig egentligen). När jag gav med mig kom de plötsligt på att de kunde fråga sin chef om det var OK att kolla på den för hand och efter ca 5-10 minuters prat och väntan vid vid säkerhetskollen kollade den för hand i allafall!
Summa summarum, var snäll och vänlig och fråga fint kan det gå bra... Fast mina kollegor som fick vänta var lite trötta på mig och alla andra som ser någon som står och diskuterar med säkerhetsfolket och vankar av och an tittade ju lite konstigt på mig.
/Anders
pola
Aktiv medlem
inte om man rullar filmen själv i plastkasetter...elohim skrev:
lägger man filmerna i fickorna så skriker metalldetektorn, och man får lägga grejerna i en korg och köra genom röntgen ändå.
Pongu
Aktiv medlem
vee skrev:
men om man skaffar påse modell jättejättetjock då? =)
Det är klart att du kan lägga filmen i en blykista, det kommer strålningen inte igenom, men det kommer att få till följd att de måste stanna bagagebandet och kontrollera vad det är som inte går att lysa igenom, och du riskerar att få hela planet försenat. Jag har tagit en 800-rulle 8 ggr genom kontrollen utan försämring, så oroa dig inte alltför mycket.
/Pontus