Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Diafilm genom tullens röntgen?

Produkter
(logga in för att koppla)

realout

Ny medlem
Hej. Till sommaren skall jag flyga till Spanien. Tänkte plåta en hel del dia men hur går det ogentligen att ta dia genom tulle? Skall rullarna med i handbagaget eller med resväskan? Hur får man hem de exponerade filmerna? Kan man posta dem eller ta dom på flyget? Hur länge kan man förvara exponerad dia utan att dom förstörs? Vid 20 grader plus, i kylskåp? Tacksam för alla tips om ämnet. /Gustav

Tror inte att tullen är speciellt intresserad av att kolla ut och inresande inom EU. Jag antar att du menar flyplatsen säkerhetskontroll.

Rekomendationen från flygplatserna och filmtilverkarna är att all film ska fraktas i handbagaet. Genomlysningen av detta sker som tidigare med en svagare röngenanläggning, än den som numera används för allt incheckat bagage.

All film ska alltid tas i handbagaget!

Vad gäller de exponerade rullarna så kan du försöka hitta ett bra lab i Spanien och framkalla dem där. Om du vill vänta med framkallningen tills du kommer hem är det bra (men inte kritiskt) om du förvarar filmen svalt, däremot vet jag inte om det är någon bra idé att stoppa dem i kylskåp/frys. Jag skulle vara orolig för kondens på filmen efter att man haft den ute i den fuktiga luften. Personligen förvarar jag normalt min oexponerade film i frysen, låter den tina ett bra tag innan jag öppnar filmburken och lägger aldrig tillbaka en öppnad filmburk i frysen/kylen.

/Martin

funkar det med blypåsar? =)
såg att dom sålde sådanan nånstans just för att kunna ta film genom säkerhetskontroller på flygplatser..

De funkade tidigare! Men nu har flygplateserna inhandlat en ny starkare variant! Då funkar inte blypåsarna längre!

nehepp..
får väl ta o fixa tjockare påsar på nåt sätt då =)
fast bly väger ju inte så lite iofs =/

Blypåsar är inget alternativ. Om inte röntgenoperatören kan se igenom dina påsar så drar han på max effekt, antagligen med förödande konsekvenser.

Risken för att något händer med film med normala ISO i handbagageröntgen är ganska minimal, antagligen mycket mindre än risken att labbet klantar sig. Be om handinspektion om du har snabb film med dig, och köp/framkalla film på plats om du är orolig.

/Martin

Om du har film i blypåse ökar kontrollanten effekten tills de "ser igenom" påsen så det gör ingen större nytta.
Jag har hittills aldrig haft problem med 50 och 100 ASA film som jag haft i handbagaget. Enligt Luftfartsverket skall man dock vara försiktig om man har film på över 1000 ASA.

resten nyligen till Rom via Geneve. Totalt hade jag både knäppta och oknäppta rullar med mig.

4 ggr röntgades filmerna i handbagaget och det syntes inte något alls på de framkallade filmerna (som jag framkallade i Sverige)

10 st PressChrome100 hade jag med.

Oj. Insåg just att jag skrivit helt galet ovan =) Korrigerar här:

---
4 ggr röntgades filmerna i handbagaget och det syntes inte något fel alls på de framkallade filmerna (som jag framkallade i Sverige)
---

sdemo skrev:
men om man skaffar påse modell jättejättetjock då? =)

Som andra redan har sagt för mig, nej nej nej...inga blypåsar.
Förvarar du filmen i en blypåse gör du det värre. I normala fall behöver röntgenstrålarna bara passera filmen, i en blypåse måste den passera en bly-vägg, sen filmen, sen ytterligare ett skikt bly, vilket gör att filmen utsätts för MER strålning än utan påse.

Tips: Om du är orolig, förvara all film i en påse som du lätt kan skilja från handbagaget, och begär separat granskning när du går igenom säkerhetskontrollen. Då kanske dom gör det. Men det kan hända att dom fortfarande vill röntga filmen, och då har du inte mycket att välja på.

aldrig haft problem

Det är mycket snack om röntgen. Själv har jag aldrig haft problem.
Det vore intressant att få höra av någon som fått film förstörd.

Även om blypåsen är så tjock så att de inte kan se igenom, tar de väl ut filmerna från den och röntgar dem.

åkte till london för ett tag sedan. körde oanvända rullar genom röntgen i handbaggaget. inga problem med filmerna. :)

lägger man filmerna i fickorna så skriker metalldetektorn, och man får lägga grejerna i en korg och köra genom röntgen ändå.

Hej Gustav
Har vid flertal tillfällen haft exponerad och oexponerad dia i handbagaget i bl.a Asien och aldrig haft problem.
Allt mellan iso50 till 800 har gått bra(bara haft sån film), över 800 kan vara problematiskt i vissa maskiner,fråga personalen.
Har haft både exp och oexponerad dia i min väska inlindade i tröjor och dyl i 3 månader i dagstemperaturer över 30grader utan problem, vid tillfälle kylskåpsförvarar jag den.
Film är inte så känslig som man tror,se bara till att du har med dig film som är färsk och förvarad på bra sätt från början så går det nog fint.
hälsn,jan

Röntgen

Jag har ofta skickat exponerad film i blypåse i incheckat bagage, senast ifrån paranoida USA där de numera har metalldetektorn inställd så känsligt att den reagerar på ett bältesspänne. Jag hade film upp till ISO 1000 och inget hände. Det är möjligt att de intensivstrålar blypåsar ibland, men jag tror inte att det sker ofta. Jag har aldrig fått skador. Däremot kan det vara bra att tänka på att om de blir nyfikna på vad som finns i påsen kan de vilja öppna väskan, och är den då låst kan de bryta upp den. Detta är vad Air France säger i alla fall.

ANNONS
Götaplatsens Foto