Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Diaprojektor - svårt att hitta beganad?

Produkter
(logga in för att koppla)

AJä

Aktiv medlem
Hejsan

Jag söker med ljus och lykta efter en begagnad diaprojektor med övertoningsfunktion, och då helst en Rolleivsion Twin MSC modell 330P eller 535P (el. liknande)
Jag har annons ute på fotosidan under köpes, men inga napp. Frågan är alltså varför det är så få som vill sälja? Kanske kan jag med detta inlägg locka någon att fundera på att sälja?!

mvh
Anders Järkendal

Sök på Ebay, där brukar det alltid finnas någon speciellt på tyska Ebay. Kan tänka mig att ett Rollei inte sålt så många av modellen. Projektorn ifråga är dock kanon frånsett att det att den Rollei 535 som vi inhandlade till min fotoklubb var på service nästan hela första året innan vi kunde börja använda den på allvar. Dessutom är optiken "för bra". Diabilder i oglasade ramar är omöjliga att visa eftersom optiken inte förlåter böjda bilder i oglasade ramar.

Tack för svaret

Kan du beskriva lite mer vad problemet består av, varför fixar inte denna projektorn/optiken oglasade ramar? Finns det andra 250W och andra objektiv som gör det? Låter märkligt att ett objektiv skulle vara för bra.

Re: Tack för svaret

AJä skrev:
Kan du beskriva lite mer vad problemet består av, varför fixar inte denna projektorn/optiken oglasade ramar? Finns det andra 250W och andra objektiv som gör det? Låter märkligt att ett objektiv skulle vara för bra.

I oglasade ramar kan ju filmen vara lite böjd, vilket med en "för bra" optik skulle kunna ge oskärpa i delar av bilden. Men jag har aldrig haft det problemet, så optiken på min projektor är väl lagom dålig. :)

Napp...

Då fick jag napp till slut, en Rolleivision Twin MSC 330P med objektiv 90/2.4 plus zoom 70-120/3.5, med möjlighet att styra hela kalaset via en PC. Tack för alla synpunkter kring min fråga!

Re: Re: Tack för svaret

millimeter skrev:
I oglasade ramar kan ju filmen vara lite böjd, vilket med en "för bra" optik skulle kunna ge oskärpa i delar av bilden. Men jag har aldrig haft det problemet, så optiken på min projektor är väl lagom dålig. :)

Oskärpa i kanter eller mitt blir det med vilken optik som helst av normal konstruktion och det upplevs lika illa, om du inte har en helt urkass eller felaktig optik som inte tecknar skarp någonstans. I mitten brukar de flesta optiker (oavsett kvalité) teckna relativt skarpt. Med oglasade ramar krävs en specialoptik av CF-konstruktion (curved field) med böjt skärpeplan där bilden på duken tecknas relativt skarpt både i mitt och kanter efter att den "poppat" av värmen från projektorlampan. Leitz har haft en sådan CF-optik i sitt sortiment och själv har jag tidigare haft en Isco-Göttingen Projar CF som tillverkades till Kindermanns projektorer men även passade Leitz, Zeiss m.fl andra märken.

Ja ett helsike det där med dålig kantskärpa och oglasade bilder som "poppar" av värmen. Leica och Braun har speciella objektiv som ska kompensera för detta. Men de kostar en hel del.

Fast jag fattar inte åt vilket håll de kompenserar. Om bilden är skarp sval och sedan blir varm och "poppar" åt andra hållet. :D

StefanA skrev:
Ja ett helsike det där med dålig kantskärpa och oglasade bilder som "poppar" av värmen. Leica och Braun har speciella objektiv som ska kompensera för detta. Men de kostar en hel del.

Fast jag fattar inte åt vilket håll de kompenserar. Om bilden är skarp sval och sedan blir varm och "poppar" åt andra hållet. :D

Den poppar alltid åt samma håll om den är lika vänd och bilder ska väl oftast inte ses spegelvända? Optiken kompenserar rätt för rättvända bilder. Sålde själv min Projar CF för 400:- (tror jag det var) på Tradera för något år sedan och den var i nyskick. Vad nya kostar idag (och om de tillverkas längre) vet jag inte?

Min fader kan ev tänka sig sälja sina 2st Leica projektorer med övertoningssystem. Båda projektorerna har mkt fina Leitz objektiv och övertoningen kan "programeras" för hur länge varje bild ska visas. Även manuell frammatning fungerar naturligtvis.

Jag har tvingats framför denna utrustning måååånga gånger så jag kan intyga dess kvalitativa egenskaper.. ;)

skicka ett mail till [email protected] om du fortfarande har ett intresse. Göran heter gubben :)

Köp ingen Rollei Twin, bara krånglar enl mina kollegor som haft såna maskiner, bara ett tips.

Mvh
L-G

Oglasade ramar är direkt olämpliga för övertoning. Det bör vara glasade diton så att focus kan stå exakt likadant hela tiden. Inte så kul när bilden poppar mitt i en övertoning. Den bästa ramen jag använt är amerikanska Wess, bra men dyra. Diat alltid exakt på plats i ramen och aldrig några Newtonringar eller andra konstigheter.

ANNONS
Götaplatsens Foto