Annons

Diaramar

Produkter
(logga in för att koppla)

Shuai

Medlem
Hejsan!

Tänkte fota lite diafilmer, och ska beställa ett par Kodak Ektachrome 100Vs (bra film förresten?). Tänkte även köpa framkallningspåsar till.
Har lite frågor.

1. Blir det billigare med påsar?
2. Det finns två olika sorters påsar, inkl och exkl ramar. Undrar vad det är för ramar, och om det inte är glasade kanske det är bättre att köpa den billigare påsen exklusive ramning och rama själv med ramar man köper nånstans?

Det finns kanske aspekter på det här som jag är omedveten om, ny på dia som jag är. Uppskattar alla tips!

Tack :)
Gustav

Hej!
Ofta blir det nog billigare med påsar, beroende på var du bor. Jag bor i gbg och betalar 39:- för oramat vilket är ett ganska hyggligt pris men det finns billigare. Jag tycker personligen att du ska köpa oramat, dels föratt det är ganska trevligt att rama och dels för att det i princip aldrig händer att man vill ha alla 36 bilder från en rulle. Om du ramar själv sparar du både miljön och plånboken genom att inte slänga ramar. Så tycker jag, lycka till!
MVH Erik Å

tycker också du ska köra oramat kan du själv välja vilka du vill ha så gör jag i alla fall.
dessutom är alltid ramarna så tunna man får om man beställer ramat.
brukar inte funka klockrent i alla projektorer

De billigaste fotopåsarna för omonterade dia jag hittat säljs av Hegethorns för 25 kronor styck i tiopack och går till Fuji i Ånge. Då tillkommer porto (11 kr/film) och postförskottsavgift. Å andra sidan kan man spara en slant genom att posta flera rullar+fotopåsar i samma försändelse. Också bekvämt att få dem hemskickade. Själv tycker jag färdigramade dior har så tunna och sladdriga ramar att jag lätt repar dem i hanteringen, och brukar istället montera själv med 3mm. Att rama är också en angenäm ritual.

ANNONS
Götaplatsens Foto