Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Diffraktivt element - vad? Hur?

Produkter
(logga in för att koppla)

horvendile

Aktiv medlem
Hej!
Nikon gör en stor grej av att de har ett diffraktivt element i sin nya 300/4, och de verkar vara på gång med motsvarande i andra kommande objektiv.
Är det någon som vet och kan förklara vad det är för sorts element de använder? Alternativt har en länk till något någorlunda lättillgängligt om det.
Nikon har en egen illustration som många länkat till, men i den figuren ser det ut som en vanlig fresnellins, och sådana är refraktiva, inte diffraktiva.

Självdeklaration: jag är ingenjör och har läst en del optik, men det börjar bli ett tag sedan. På nivån att jag kommer ihåg vad en zonplatta är, mer eller mindre, men inte skulle kunna ställa mig och föreläsa om den.

Ja jag vet, men jag vet inte om det är samma typ av element.
Inte för att det spelar någon roll egentligen. Jag råkar använda Nikon men är nyfiken på både Nikons och Canons lösningar.

En diffraktiv lins är en fresnel-lins, men en fresnel-lins är inte nödvändigtvis en diffraktiv lins. Grejen med diffraktiva linser är att de är väldigt tunna. I storleksordningen en våglängd. Det är därför som de byggs upp på ytan av en vanlig glaslins. De är rätt vanligt förekommande i laseroptik. Canon kallar det för DO (diffractive optics) medan Nikon kallar det för PF (phase fresnel).

Kolla på http://www.rpcphotonics.com/optical.asp och scrolla ner till "Diffractive lenses".

ANNONS
Götaplatsens Foto