Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Digi Nu!

Produkter
(logga in för att koppla)

EricSthlm

Avslutat medlemskap
Nej, nu har jag bestämnt mig. Jag ska gå över till digitalt. Just nu känns det som att Canon D10 är det bästa valet. Jag vet att många av er har denna kamera och är mycket nöjd med den. Vilket objektiv jag ska köpa vet jag inte än. Tamron har ju ett objektiv som har fått mycket beröm. Jag minns inte vad den heter..... ?
Jag vill ha ett rätt så ljusstarkt objektiv:
2,8 - 32.
Jag fotar just nu endast med mellanformat (6x7)och jag hat blivit van vid mellanformats kvalitet så att säga. Hur skiljer sig mellanformat med Canon D10 när det gäller skärpa osv? Jag kommer max göra utskrifter till 70x00, om äns det.
En ny data hade jag tänkt köpa också. Det blir nog en Macintosh, vilken model vet jag däremot inte. Men jag vet att jag är trött på Windows.

Canon 10D verkar vara en mycket bra kamera som du nog kommer bli nöjd med. Kul att höra att du funderar på Mac, bytte själv från PC till Mac för ca ett och ett halvt år sedan och kan inte vara annat än helnöjd. Själv har jag en powerbook 15" som har funkat enormt bra. Helt tyst, tillräckligt snabb samt en tum tjock med en skärm som är lika bra som en stationär. Om du är i behov av att arbeta med bilder lite överallt, i sommarstugan, på resor m.m. så är powerbooken enormt funktionell. Det går såklart att köpa till en vanlig skärm och mus samt tangentbord.

Annars borde väl en iMac eller nya G5 fungera bra.
Det bästa med macen är enligt mig MacOSX, rejält lyft mot tråkiga Windows.

EricSthlm skrev:
Jag fotar just nu endast med mellanformat (6x7)och jag hat blivit van vid mellanformats kvalitet så att säga.

Då bör du nog satsa på en Canon 1Ds istället, 10D når inte alls upp till samma upplösning som mellanformat.

ANNONS
Götaplatsens Foto