Annons

Digiscoping

Produkter
(logga in för att koppla)

Ppettson

Aktiv medlem
Hej!!

Är nyfiken på digiscoping och vad som krävs för grejer till detta. Har idag en canon eos 350 d som jag tänkte kolla om det finns någon utrustning som ni kan rekommendera till just denna kameran. T.ex.vilken tubkikare man bör ha eller som ni kan tipsa om. Samt tillbehören som behövs för att det ska funka. Man är väl inte gjord av pengar men vill inte köpa nått som pajar direkt heller,så en prislapp runt 3000-4000 kr känns OK.

Tack på förhand

tveksamt

Det är kompaktkameror som gäller vid digiscoping. Med en systemare är man i stort sett hänvisad till att fota genom tuben utan okular. Man kommer då inte upp i mer brännvid än 600-800 mm. Detta kan i och för sig vara intressant men då måste du köpa en tubkikare av lite bättre klass 12-22 lök + kostnad för adapter. Att fota med EOS 350 genom en tub för 3000-4000 blir inte så bra ifall du inte har tur att få tag på en bra beggad som i bästa fall kan fås för 4-5 lök. Sen tillkommer någon/några tusingar för adapter. sGooglesök på digiscoping på svenska sidor så får du mer info än du kan läsa på en kväll.

Hej!

Har digiscopat ett tag nu men är på gång att köpa systemkamera och måste välja endera, eftersom det blir för splittrat att syssla med bägge teknikerna.
Ska alltså sälja av min utrustning men troligtvis är det för dyrt för din budget men lite tips kan du få i alla fall.
Min digiscopingutrustning består av Carl Zeiss 85:a (kostar ny ca 20000 kr) med 20 - 60 okular och stativ till.
Och en adapter Carl Zeiss Quick Kamera Adapter som man kan fästa kameran på.(kostar 3200 kr)
De flesta kompaktkameror passar till adaptern.
Den kamera jag använt är Canon A 620
Skulle inte tro att en systemkamera är så lämplig...kan inte svara på det där riktigt...men tror det måste passa med optiken på okularet...och en kompaktkamera är det de flesta använder.
Adaptern skulle du kunna få köpa för halva priset 1500 spänn.
Den är princip i nyskick
Det är bara att maila.
Gå in på www.digiscoping.se - Där är en kille som är duktig på att digiscopa.
Sök på digiscoping annars så kommer det upp lite intressanta sajter om ämnet.
Lycka till!

ANNONS
Götaplatsens Foto