Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Digital övergång i samma system?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kottich

Avslutat medlemskap
Det är så att jag äntligen fått lös lite slantar att köpa en DSLR för.
Sedan tidigare har jag ett analogt system som är av märket minolta. Jag har varit inställd på KM D5 efterssom mina objektiv fortfarande skulle kunna användas. Nu är det så att mina objektiv inte är av någon superkvalité (Minolta AF 28-80mm f/3.5-5.6 MACRO ZOOM och Minolta AF 75-300mm f/4.5-5.6) Så jag undrar om det är värt att köpa en KM bara för objektivens skull. Nog för att jag gillar KM och är intresserad av deras bildstabelisering men motiverar det nog mycket för ett köp? Med tanke på att de lagt ner tillverklingen. Har tittat lite på en Pentax *ist DL och om man skulle köpa den så skulle bli pengar över till ett nytt objektiv.

Budgeten är väl satt kring den magiska "nybörjargränsen" 10000 kr.

Mvh Emil

Tittade på cyberphoto och hittade det här paketet:Canon EOS 350D svart + EF-S 18-55/3,5-5,6 + EF 55-200/4,5-5,6 II USM + batterigrepp BG-E3 för 10495 kr. Sen tillkommer minne också... Hur mycket tar en bild i raw från 350D?

Jag var i ett liknande läge som du för dryga året sedan. Hade 4 gluggar. Inga dyrgripar. Då fanns bara D7D som jag tyckte var för dyr. Sedan gnagde det att "hur blir fortsättningen för Minolta?". Sent ute och bara en kamera. Visserligen väldigt fin och jag suktade verkligen efter den men det räckte inte. Inte för mig. Nikon och Canon är ju mycket större och kändes som ett bättre parti. Det blev 350D för mig och jag tycker fortfarande att jag valde rätt. Jag uppskattar att den är liten och rel. lätt.
Bildstorlek ligger på 2,5 - 6MB i högsta JPG. RAW anv. jag ännu inte.

8 - 13 MB men varför olika stora?

Kottich skrev:
......Hur mycket tar en bild i raw från 350D?

Mellan 8 och 13 MB per CR2 fil i min dator. Nu när jag skriver funderar jag lite på varför de inte är lika stora. RAW är ju okomprimerat och då borde filstorleken vara linjär med antal pixlar och bitdjup per pixel... Hm...
Undrar sa flundran... Någon som har ett svar?

RAW är betyder inte att bilden är okomprimerad.
Kameror använder en icke förstörande komprimeringsmetod, (jämför med zip i datorn)
Därför blir RAW bilderna olika stora

Det lutar mer och mer mot en 350D
Jag tittar på Cyberphoto och där finns ju en del olika paket:

1.Canon EOS 350D kamerahus =6990 SEK

2.Canon EOS 350D svart + EF-S 18-55/3,5-5,6 = 7890 SEK

3.Canon EOS 350D svart + EF-S 18-55/3,5-5,6 + Sigma 70-300/4,5-5,6 DG APO Super II =9995 SEK

4.Canon EOS 350D svart + EF-S 18-55/3,5-5,6 + EF 55-200/4,5-5,6 II USM + batterigrepp BG-E3 =10495 SEK

5.Canon EOS 350D svart + EF-S 17-85/4-5,6 IS USM + batterigrepp BG-E3 =13495 SEK

Och det som jag tittar på nu är alternativ nr.4. Jag vill gärna ha ett batterigrepp och bara det kostar 1390 SEK så det kanske inte lönar sig att bara köpa huset och sen satsa resten av pengarna på objektiv och ett ev. batterigrepp. Jag gissar att kit-objektiven inte håller världsklass, men duger till att börja med iaf. Förstår ni hur jag tänker?

/Emil

Kottich skrev:
Jag gissar att kit-objektiven inte håller världsklass, men duger till att börja med iaf. Förstår ni hur jag tänker?

/Emil

Kit objektivet är "OK" att börja med; men du kan köpa det billigare än vad det kostar extra jmftr med endast kamerahuset. Det finns massor med annonser bl a här på fotosidan som säjer för ca 500 kronor. Jmft Canon 55-200 och Sigma 70-300 så får du bättre glas för pengarna med Sigma.
/tibor
P.S.
Batterigreppet är nästan ett måste till 350D. Den är för liten utan - om man inte har mycket små händer. Lillfingret blir hängande i luften. Med greppet är det i stället mycket bra.

Skulle vara trevligt om folk kunde lära sig att läsa i dom existerande trådarna, det finns väl en 20 trådar där folk frågar om man "vågar" köpa minolta, och alla får samma svar; JA DET VÅGAR MAN. Det har aldrig varit någonting som ska försvinna, det kommer bara stå Sony på prylarna.

Jag säger köp en 5D, eller om du ska fota i studio, en 7D, Bättre ergronomi, bildstabilisering, mindre brus, ISO 3200, HSM-hastighet på korta objektiv utan HSM, osv.

Nackdelar: Inget vertikalgrepp, ingen PC-sync.

Tro inte att jag struntat i att läsa i de tidigare trådarna. Syftet med den här tråden var att få reda på om det var någon idé att satsa på KM bara för objektiven jag har. Och det har jag fått svar på! Så tack så mycket för att ni är så hjälpsamma!

Och jag kan meddela att det lutar mot en 305D men som så många före mig så måste man välja sida mellan Nikon och Canon.

/Emil

Jag kanske var lite snabb att leda dig in på ett märkesbyte bara för att jag gjorde det. Har du varit nöjd med dina 2 gluggar och tror att du kommer fortsätta på den nivån så titta på 5D eller 7D för all del. Det lär fortsätta finnas system att köpa och det hus du köper blir ju inte sämre av hur det går i framtiden med KM / Sony. Det är ju bra hus med en unik fördel - bildstab.
En sak som jag värdesätter med 350D är att den är snabbstartad. Vet inte hur det är med KM-husen.

Köp en NIKON D70s och ett AF-50mm/1,8D så får du superfina bilder redan från starten. Zoom i all ära men det är trots allt en kompromiss i brännvidd under 100mm. Jag har kört med Zoom tidigare men gått över till lite ljusstarkare fasta objektiv och zoomar med kroppen i stället.

Jag har nog tagit sida nu och det lutar starkt mot en Canon 350D.

Det som är knepigt är om det är ens värt att köpa ett paket med kitobjektiv eller om man ska välja själv alla tillbehören.

Jag har hittat ett helt okej kit bestående av: CANON EOS 350D + 18-55MM + 55-200MM + BATTERIGREPP + 1 GB + VÄSKA för 10995 kr

Jag har också tänkt införskaffa ett Canon EF 50/1,8 II för 1100 kr.

En telezoom är väl ingenting jag använder supermycket, så det är väl vidvinkeln som är viktigast. Så jag undrar om det är någon som kan komma på något prisvärt paket?
Jag misstänker att det bästa är att köpa ovanstående paket + den fasta gluggen. Men man har ju hört en hel del negativt om canons kit-objektiv.

/Emil

Ett alternativ, f.ö. den väg jag tog, är att köpa huset från Tyskland. Jag la till en blixt också då den var mycket billigare än hemma. Köp sedan kitobj. begagnat här hemma. Det finns många för runt 500.- (jag kan sälja ett). Mkt prisvärt. Så ser du om det duger. Det är nog inte sämre än de Minoltaobj. du har. Väger lite också. BG är såklart en smaksak. Jag klarar mig gott utan. De fingrar som sköter kameran får plats på huset. Övriga hittar också sina vilplatser. Inga problem. Minneskort var billigare här hemma när jag köpte. Kolla pricerunner.se om du jagar pris. Föredrar du en lokal handlare så vet du själv vart du ska gå.

En tysk prisjämförare har du här: http://www.geizhals.net/eu/?fs=350d&in=
Jag köpte hos Digitalpear. Det finns säkert hur många inlägg som helst om att köpa från Tyskland och annat utland. Inom EU tillkommer ju inget annat än frakt.

Självklart skall du byta systemmärke! Ju fler som gör det desto bättre!

Varför? Jo, då blir det fler begagnade objektiv som kommer ut på marknaden och förhoppningsvis sjunker priserna för oss förstockade själar som inte vill byta märke.

Nä, skämt åsido:
Jag hade länge funderat på en KM D7D men tyckte att det var för mycket pengar och i början var det dessutom svårt att hitta objektiv med tillräcklig kort brännvidd (1,5 ggr förlängningsfaktor) till humana priser. När så beskedet om att Minolta säljer sin fotodivision till Sony och att det förekom rykten (?) om att Sony bara skulle tillverka systemkameror med Minoltafattning för konsumentskiktet (antagligen enklare än D5D) fick jag tummen ur. Det blev lite panik och jag beställde en D7D samt 11-18 och 18-200 samt batterigrepp från Tyskland. Nu har jag ett kamerasystem som jag är mer än nöjd med och med två redan befintliga blixtar som är 100% kompatibla.

Jag anser att det är kamerans ergonomi och taktila känsla samt prestanda som skall styra märkesval. Objektiv och tillbehör lär nog finnas oavsett märke. Ett undantag skulle möjligtvis vara mycket speciella motivkrav som kräver specialutrustning som ett kameramärke har och ett annat inte har.

Jag var in till Hufudstaden och passade då på att kolla in lite olika kameraaffärer. Efter lite priskollande och kännande i olika butiker så hamnade valet på en Nikon D50 med de 2 kitobjektiven + en 50mm 1.8

Tyvärr hade butiken slut på D50 men förhoppningsvis kommer den på posten i veckan.

Jag passade också på att fynde en Canon Pixma Ip4200 för 899 på elgiganten!

Tack till alla som svarat på den här tråden.

/Emil

ANNONS
Götaplatsens Foto