Annons

digital efterbehandling?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag försökte se vilken effekt du menade och såg att gemensamt för alla länkarna är överdriven skärpa.

Utgångsbilden är skarp, dra upp skärpan flera gånger, förminska ner (bicubic), klart.

/Andreas

Gurk skrev:
Jag försökte se vilken effekt du menade och såg att gemensamt för alla länkarna är överdriven skärpa.

Utgångsbilden är skarp, dra upp skärpan flera gånger, förminska ner (bicubic), klart.

/Andreas

Jag tror inte det räcker, det ser ut som en hel del arbete bakom de där bilderna. Ska se om jag har tid att testa senare.

Tror inte att det bara är skärpa.
Bilderna är även lite "brusiga" och så har de en "skimrande krom" effekt....eller hur man ska beskriva dem?

zlice skrev:
Jag tror inte det räcker, det ser ut som en hel del arbete bakom de där bilderna. Ska se om jag har tid att testa senare.

Jag menade inte att det var det enda som var gjort med bilderna, men det är vad jag på direkten såg var gemensamt för alla 5. Förstora upp den första eller sista och se hur hårt uppskärpta dom är, en hel del slarv som kanske inte syns på skärmen i dom små storlekarna som presenteras där.

/Andreas

sådant här är ju kul.jag var in på hans hemsida...åh guuud vad segt det var.
men det är coola bilder, om man orkar vänt...

Det här lyckades jag åstadkomma efter ett fasligt trixande och fixande.
Får nog hålla på ett bra tag till innan jag ens närmar mig Fiscus... men det beror nog inte bara på skicklighet med PS, fotot bör nog var av lite bättre kvalitet också...

Bilagor

• 1.jpg
    1.jpg
    48.7 KB · Visningar: 1,651

Bra tips via nämnda länk. Vill man få lite extra krispighet i bilden kan man lägga på skärpa med hjälp av filtret "highpass": Skapa kopia av bakgrundslagret. Använd filtret "highpass" på ditt nya lager, dra reglaget till 2 pixlar ca (testa dig fram). Behåll nya lagret markerat och välj lagerblandningsalternativet "overlay" i popuppmenyn i lagerpaletten. Slå sedan samman lagren.

Värt att testa/Mattias

20 minuters lekstuga i PS och nåt i den här stilen. Jag tror att man måsta ha en orginalfil och sedan skärpa bilden på lokala ytor för att nå maximal effekt.

mvh/Ove

Bilagor

• test.jpg
    test.jpg
    40 KB · Visningar: 1,549
Med lite mer tid så blev det så här, hmm.
Det kanske bör utvecklas lite till.

mvh/Ove

Bilagor

• jf.jpg
    jf.jpg
    40.8 KB · Visningar: 1,499
Märklig effekt... Verkar bita på alla typer av musiker också...

Bilagor

• img_4051_2.jpg
    img_4051_2.jpg
    57.1 KB · Visningar: 708
ANNONS
Götaplatsens Foto