Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

digital efterbehandling?

Produkter
(logga in för att koppla)
AFE skrev:
Jag lekte lite med din bild och fick till detta:

Det här är ungefär vad jag också lyckas åstadkomma...undrar just vad som saknas för att komma lite närmre ”Fiscus effekten”? ...ett bättre foto kanske?

mvh ditte

Hej
Jag laddade hem (MikeW_Dragan_Effect).
Vad är det,är det en filter effekt, eller vad.
Hur får jag det och funka i Photoshop?
Kan någon beskriva, så en nybörjare fattar.

Länken funkar inte...

I alla fall så är det ju viktigt med ljussättning och sånt, men det är helt klart digital efterbearbetning.

Från vad det ser ut som har det används väldigt mycket efterskugga/efterbelysning.

Men jag har sett post-production bearbetningar i filmsammanhang där man får liknande effekt... det är trots allt 24b/s, vilket då gör att detta skulle kunna fixas genom lager och filter/korrigeringar, mer än genom "måleri".

Christoffer Glans skrev:
Länken funkar inte...

I alla fall så är det ju viktigt med ljussättning och sånt, men det är helt klart digital efterbearbetning.

Från vad det ser ut som har det används väldigt mycket efterskugga/efterbelysning.

Men jag har sett post-production bearbetningar i filmsammanhang där man får liknande effekt... det är trots allt 24b/s, vilket då gör att detta skulle kunna fixas genom lager och filter/korrigeringar, mer än genom "måleri".

oj, här kommer rätt länk
http://jw-digital.net/blog/archives/2005/05/getting_the_jim.html

Det verkar vara lite mer komplicerat än vad som beskrivs i denna artikel.

Andrej Dragan skriver på sin websida om "retouch of light". http://www.andrzejdragan.com/

´Vore kul om någon kunde klura ut hur man får effekten, den är mycket fräck,
ser nästan tecknat ut.

ANNONS
Götaplatsens Foto