Annons

Digital kamera o studio blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

Lars-Åke

Aktiv medlem
Har tittat lite på diskutionerna här på fotosidan om digitalkameror och dess "problem".
Undrar nu lite hur det går att använda en digitalkamera till studioblixtrar.
Har förstått att digitalkameran tar bilden med en "fördröjning" och blixten utlöses väl direkt eller???
funderar på att köpa en digital kamera med syfte på studiofoto vad bör man tänka på då när det gäller blixtrar kan man använda vanliga studio blixtrar eller???

/Lars-åke

Hade tidigare en Olympus 1400L utan synk.
Jag löste ut studiblixten med kamerans blixt som jag "blockerade" för motivet.
Exponeringen kompenserade jag genom att justera exponeringskompensationen på kameran. Underexponerade bilden med 3 steg tror jag det var. Kameran trodde ju att det var befintligt ljus med intern blixt.
Ska du köra studio så satsa på en kamera med synkuttag och manuell inställning av tid och bländare.
/Hasse

Senast ändrad:
Jag blev lite besviken när jag packade upp min D100 och den inte hade blixtsynkuttag!

Då måste man köpa en liten adapter, AS-15, som man sätter där den vanliga blixten annars sitter, då bör det funka som vanligt.
Manikken är beställd, men jag har ännu nte fått den.
Jag återkommer med hur det funkar med D100 och studioblixtar inom kort.

Hej

Flera digtalkamror mäter med E-TTL, dvs bränner av en svagare blixt först för att mäta, för att sedan ta bilden.

Så har du ingen sko eller PC uttag, utan bara vill trigga via avskärmad blixt fungerar det inte bra.

Roine

picturethis.nu skrev:
Jag blev lite besviken när jag packade upp min D100 och den inte hade blixtsynkuttag!

Då måste man köpa en liten adapter, AS-15, som man sätter där den vanliga blixten annars sitter, då bör det funka som vanligt.
Manikken är beställd, men jag har ännu nte fått den.
Jag återkommer med hur det funkar med D100 och studioblixtar inom kort.

Hej.
Jag har gått och velat mellan D100:an och Fujis S2 ett tag nu. Fuji:n har ju PC kontakt.... men kan man inte sätta en vanlig "hotshoe" med PC uttag på D100??? Vore bra att veta. En sån manick kan ju inte kosta mer än någon hundralapp. Eller måste det till en speciell Nikon grej för att det ska funka på D100:an.
Jag plåtar nästan helt uteslutande med studioblixtar.

/Jacob vP

Jag tror du har rätt, jag var nere på YFOP/Gbg och ville beställa en Nikon adapter.
De tipsade mig om att köpa en från Hama och spara en slant. Det ska funka lika bra, jag ska testa framöver och låter dig veta hur det går!

ANNONS
Götaplatsens Foto