Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Digital kompakt med vidvinkel?

Produkter
(logga in för att koppla)
Vad gäller Ricoh Capilio R1 så tycker jag den är riktigt kass i kvalitén om man jämför med tex. Canon IXUS 430 eller 500, jag hade Ricoh men jag blev aldrig nöjd med bildkvalitén, visst den är smidig har bra uppstarttid och 28mm men det spelar ingen roll om bilderna blir dåliga. Jag tror det är så att det är svårt att göra vidvinkel på pocketdigital med kvalité och därför satsar ingen på det, det efterfrågas sällan av vanliga svenssons heller, alla vill ha "lång zoom" istället, som verkar komma mycket nu och som jag själv funderar på inför tex. konsertfoto osv.

/Magnus

Om Ixus har bättre skärpa än Ricoh tror jag det beror på att de har mer digital skärpning i kameran. Borde gå att ställa in på R1/R2 också.

Caplio R2 vs Minolta G500

andreashj skrev:
Någon som har erfarenhet av Ricoh Caplio R1/R2 vs Canon s60?

Nej

Men jag lånade jobbets Minolta G500 igår och tog en bild med den och en bild med min egen Caplio R2. Det var ett hastigt test utan stativ och övrig vetenskap.

Resultatet är något till Minoltans fördel (tyvärr...).

Jag är rätt ny på digital teknik så jag kan inte säga om det beror på optiken, sensorn, komprimeringen eller något annat. Kanske någon annan kan berätta?

Bilderna finns att ladda ner här:

http://hem.passagen.se/fam.akesson/G500.JPG
http://hem.passagen.se/fam.akesson/R2.JPG

Båda är med max upplösning i kamerorna (2600x1900) och med minsta möjliga komprimering. Filstorleken är knappt 2 MB per styck.

mvh
Håkan Åkesson

Tack Håkan för den informationen! Dina testbilder kunde jag inte se, enligt passagen finns de inte där!?

Kanske det är så att man får nöja sig med 35 mm för en enkel och billig kompaktdigital. 28mm läget är annars något jag använder som "normal" på min systemkamera.

/Andreas

Skriv adressen i webläsaren...

andreashj skrev:
Dina testbilder kunde jag inte se, enligt passagen finns de inte där!?

Kanske det är så att man får nöja sig med 35 mm för en enkel och billig kompaktdigital. 28mm läget är annars något jag använder som "normal" på min systemkamera.

/Andreas

Märkligt. Det funkar inte för mig heller längre, men i morse gick det. Länkarna verkar inte fungera. Prova att skriva in texten direkt i webläsaren, det funkade för mig. Annars kan du få bilderna per mail om du är intresserad.

Jag tycker inte att det skiljer jättemycket i kvalitet, så ge inte upp tankarna på 28 mm än ;-).

/ Håkan

Gammalt hederligt manuellt klistrande så funkar dina testbilder!
Som du redan konstaterat ger Minoltan lite bättre bilder, men ingen dramatisk skillnad. Du har rätt jag håller kvar vid 28mm i jakten på en "ta med" digital!

danneman skrev:
...Förstår att det ligger kanske en motsägelse i små sensorer och vidvinkliga objektiv.

Problemet är nog mkt att man ger folk vad man tror de vill ha. Istället för att satsa på något som man "tror" kanske kommer att sälja.

Tyvärr kollar fler på megapixel än bränvidd..

Är ljuset möjligen olika i bilderna? Verkar som molnen kanske flyttat sig en del. Ser ut som det är mera skugga på byggnadens fasad i bilden från R2'an.

Jo, det skiljer 20 min

danneman skrev:
Är ljuset möjligen olika i bilderna? Verkar som molnen kanske flyttat sig en del. Ser ut som det är mera skugga på byggnadens fasad i bilden från R2'an.

Jo det skiljer 20 min mellan exponeringarna. Jag hade missat att ställa in full upplösning på G500an så jag gick tillbaka och tog den nuvarande bilden.

/ Håkan

ANNONS
Götaplatsens Foto