Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

digital kompakt?

Produkter
(logga in för att koppla)

lacrits68

Aktiv medlem
hej!

Ungarna ska på fjällresa fr skolan i Augusti, och vår lilla Ixus V2 är inte längre "Upp to work"

har haft bra koll på system sidan men vad som gäller på kompaktsidan är det0-koll!

kikade lite på dpreview, med blir inte riktigt klok på det hela, och på cyber är nästa allt "bra köp"

för att jag skulle ha nytta av kameran efteråt så skulle jag vill ja ha följande:

raw
accu&batteri drift (ska användas en vecka utan laddmöjligheter)
lågt brus
vidvinkel
icke auto ISO
hyffsad upplösning

priset har inte större betydelse, men Leica digilux 3 på 24900.- är nog över kurs...ni förstår vad jag menar...? eller ska vi säga 0-9999kr

ev nåt annat med kopakt män inte har tänkt på!

kikade lite på lumix lx2 och ricoh gr digital

vore tacksam om någon skulle hjälpa med lite åsikter och erfarenheter runt ämnet!

--Janne--
 

Danlo

Avslutat medlemskap
Finns nästan inga alternativ om du vill ha Raw-format.. den enda kompakten som egentligen borde få säljas om man ser till acceptabel bildkvalitet är Fuji Finepix F30.. jämför bilder på Cyberphoto.se och kolla detaljåtergivningen som fujin ger i gräset.. utan tvekan den bästa kompakten som går att köpa för pengar.

Och hur Cyberphoto kan säga "bra köp" om kameror där detaljer som hår, gräs och dyl bara ser ut som en smet kan jag inte heller förstå..
 

lacrits68

Aktiv medlem
klent

Hej!

det verkar verkligen vara lite klent on BRA ompakt! frågan är om man ska skita i det och köpa en engångskamera istället. verkar bli bättre bilder så!

någon som har VERKLIG erfarenhet om ricoh GR?


--Janne--
 

Marcus Hellberg

Aktiv medlem
Jag bytte för någon vecka sedan min Canon Ixus 800 mot en Ricoh GX100 som extrakamera. Bildmässigt är den inte bättre, men tillräckligt bra som kompakt. Lite brusig på högre ISO än 200. I övrig är det den bästa kompakten jag har provat. Vidvinkel på 24mm är suveränt. Den är snabb att jobba med, dock inte så snabb som min D200...

Sparar undan RAW på 3-5 sekunder så det går inte att fota action med råformat. Med Jpg så är den väldigt snabb i ljusa miljöer.

De manuella funktionerna är suveräna och den externa sökaren är användbar.

Ta en ordentlig titt på denna innan du bestämmer dig.

Lycka till
MVH
Marcus
 

Marcus Hellberg

Aktiv medlem
Robin Gyllander skrev:
Canon powershot A710IS då får du raw och bildstabilisator.
Men inte vidvinkel, och det var det som eftersöktes bla.

Jag var ute efter i princip samma egenskaper som Jan och GX100 var den enda jag hittade som hade det jag ville ha. GR-D var egentligen ända konkurrenten men den kändes lite föråldrad med tanke på hastigheten i rå-format mm. Uppföljare är dock på gång, verkar det som. Tycker dock zoomfunktionen på GX100 är trevlig när man ska använda den till familjefoton.
 

lacrits68

Aktiv medlem
Marcus...!

hur snabb är gx-100 i raw hanteringen? GR tog god tid på sig typ 13 sek att spara en bild,

finns den att få tag i i Sverige? perfekt med att kuna köra både accu och AAA batterier.

tror att jag hittat det jag vill ha! :)



--Janne--
 

Marcus Hellberg

Aktiv medlem
lacrits68 skrev:
Marcus...!

hur snabb är gx-100 i raw hanteringen? GR tog god tid på sig typ 13 sek att spara en bild,

finns den att få tag i i Sverige? perfekt med att kuna köra både accu och AAA batterier.

tror att jag hittat det jag vill ha! :)

--Janne--
Den är lika snabb med raw vid avtrycket som med Jpg och det är ganska snabbt. Vid svag belysning så är den klart godkänd, men givetvis inte som en bra SLR. Om man trycker av fullt, dvs ej förfokuserar, så tar den bilden fast den inte har fått 100% focus vilket är kanonbra när man har bråttom. En sorts avtrycksprioritet, kan man kalla det Full kontroll!

Den tar därefter 4-5 sekunder för att spara undan råformat filen.

Det är tyvärr inte så många handlare som jobbar med Ricoh fick jag erfara. Min vanliga handlare jobbade inte med dem för att de hade dålig struktur i sverige på importen och det försvårade servicen, enligt dem. Jag köpte därför min på Japan Photo, men det kunde blivit var som helst. Det finns många andra butiker som jobbar med dem.

MVH
Marcus
 

Bokeh

Aktiv medlem
Jag har en GRD och är väldigt nöjd med den som extra kamera till min Dslr, jag kör den bara i Jpg, Rawhanteringen är alldeles för slö.

Höga Iso är inte bra om man kör färg, i S/V därimot är bruset riktigt snyggt, väldigt filmlikt (Tri-X), jag ger alltid mina GRD filer en omgång i Noise-Ninja, och det funkar väldigt effektivt, så bruset är inte något större problem igentligen, sen använder jag väldigt sällan kameran i dom situationer som kräver högre iso en 200.

Men vill du ha zoom och snabbare Rawhantering så är GX-100 ett mycket bra val, det finns en tillvalsökare till den också, i försig elektronisk, men det är bättre än ingenting i allafall, en riktig sökare var den största prioriteten för mig när jag valde kompakt, och då finns det tyvärr inga andra val förutom Leica M8, själv har jag en suverän Voigtländer 28mm sökare i metall till min GRD.

Jag har stora förhoppningar på GRD2, blir det en rejäl uppdatering kommer jag ge min son min nuvarande GRD.

Cyberphoto och Scandinavian Foto säljer Ricoh.

Jag rekomenderar dig att besöka Ricoh forumet på DP Review, där läggs det ständigt ut bilder från båda kamerorna.

http://www.dpreview.com/

/kent
 

lacrits68

Aktiv medlem
tack

Hej!

Jag tackar alla för hjälpen.

det verkar nog luta att inte köpa någon kompakt digital, bildkvaliten är helt enkelt inte nog bra! :( ska kika efter en 24mm eller 35mm till min gamla D70 och skicka med den med ett extra batteri, eller se om man hittar en lite och bra film kamera och ladda den med Velvia...! :))


som sagt, tack för hjälpen allihopa!


--Janne--
 

fredrikru

Aktiv medlem
lacrits68 skrev:
hej!

Ungarna ska på fjällresa fr skolan i Augusti, och vår lilla Ixus V2 är inte längre "Upp to work"

har haft bra koll på system sidan men vad som gäller på kompaktsidan är det0-koll!

kikade lite på dpreview, med blir inte riktigt klok på det hela, och på cyber är nästa allt "bra köp"

för att jag skulle ha nytta av kameran efteråt så skulle jag vill ja ha följande:

raw
accu&batteri drift (ska användas en vecka utan laddmöjligheter)
lågt brus
vidvinkel
icke auto ISO
hyffsad upplösning

priset har inte större betydelse, men Leica digilux 3 på 24900.- är nog över kurs...ni förstår vad jag menar...? eller ska vi säga 0-9999kr

ev nåt annat med kopakt män inte har tänkt på!

kikade lite på lumix lx2 och ricoh gr digital

vore tacksam om någon skulle hjälpa med lite åsikter och erfarenheter runt ämnet!

--Janne--
Hej

Har själv en Leica Dlux-3 (Panasonic LX-2). Det jag saknar mest är en blixtsko på kameran. Reser nu iväg några dagar men om du är intresserad så kan jag lägga upp några exempel bilder i RAW format. Den filmar även i 720p/15 men ljudet är inget vidare. Svagheten är väl omfånget men jag gämför allt med Fuji Reala.

Fast jag använder fortfarande ofta min analoga Yashica T5. Kompakt kamera med fast Zeiss T* Tessar-objektiv; 35/3,5. Mycket simpel kamera med mycket bra optik. Min kompis har ofta kört ofta Velvia i sin T5 och själv så är det Reala som gäller.

Mvh
Fredrik
 

andersju

Aktiv medlem
Re: klent

lacrits68 skrev:
någon som har VERKLIG erfarenhet om ricoh GR?
Jag har haft min sen november förra året och är helnöjd. Alla bilder på http://2038.cc/ är plåtade med GRD:n. Allt är ISO 800, ingen brusreducering. En del klagar på kamerans brus, men jag gillar det skarpt. Raw bryr jag mig inte om.

Apropå Ricoh och service köpte jag min kamera genom Cyberphoto och fick väldigt snabb och bra service av Carl Lamm (importören i Sverige) när jag lyckades få damm på sensorn.

Det finns en tråd här med fler synpunkter: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=74185
 
ANNONS