Annons

Digital systemkamera för tjejer/små händer?

Produkter
(logga in för att koppla)

abelmann

Medlem
Hej!

Skall snart köpa en DSLR, antagligen Canon 400D och tänkte bara höra om det är någon tjej eller kille med små händer som har erfarenhet av denna eller av Nikons motsvarande (antagligen D80). Jag har redan och skall igen känna på båda kamerorna, men det skulle vara fint att få höra vad folk som haft kamerorna ett tag tycker.

Tack på förhand,

Anders
 

Tre Ess

Aktiv medlem
Hur liten är tjejen?

Anders är ett pojknamn vad jag vet, så jag antar att
du ska köpa den till någon tjej. :)
 

abelmann

Medlem
Både ja och nej - det skiljer bara $100 mellan D80 och 400D, men det är såklart skillnad på storleken.

Jag kanske skulle utöka min fråga lite: är det någon som uppfattat Canon 30D (om jag tänjer på min budget) eller Nikon D80 som för stor?
 

abelmann

Medlem
Ja, det är såklart så att tjejen kommer att använda den också (hon är en mycket bättre fotograf, medans jag får dra tekniklasset...).
 

Tre Ess

Aktiv medlem
Jag gör det.

Jag förstår, men det finns tjejer som tycker den är
för liten och de som tycker den är lagom. Därför
undrade jag hur stor tjejen är (partner eller barn)?
 

abelmann

Medlem
Hon är vuxen, men har ganska små händer. Skall dra med henne till en butik nu i dagarna, men det är ju alltid svårt att få en känsla för hur den kommer bli att jobba med. Vanesak? Har du 400D/liknande?
 

loyalistsoldier

Aktiv medlem
Oj, man borde handla mer i USA.


Jag skulle vilja säga att det finns olika faktorer som avgör om en kamera är stor eller liten.

-Höjden. Flera kameror som har en låg profil, som tex 400D kan kompletteras med ett vertikalgrepp för den som behöver mer plats för fingrarna på den ledden.

-Greppet/djupet. De billigaste modellerna har oftast små grepp som gör att en del känner att de inte riktigt har plats för fingrarna. Det kan även vara ett litet utrymme mellan handtaget och objektivet. Andra tycker att dyrare modeller är så stora på det viset att de blir otympliga.

-Vikten. Dyrare kameror är tyngre och kan kännas besvärande att släpa runt på. Lägger man på vikten för objektiven man har med sig så har det en reell inverkan.

-Inställningar ... en del tycker att det är komplicerat att ändra inställningar med en hand på små kameror med många knappar istället för hjulinmatning. Andra stör det inte så mycket.


Vad som känns bäst för er kan egentligen bara ni svara på. Jag hade tänkt köpa en 400D men kunde inte vänja mig vid storleken. För varje gång jag tog i den kändes den mer fel.
 

Tre Ess

Aktiv medlem
Jag har modellen före 350D. Den valde jag just för
storlekens skull. Är 1,63 bara och händer därefter.
:)

Män brukar tycka att den är för liten för deras händer.
Åtminstone utan extra batterigrepp.
 

abelmann

Medlem
loyalistsoldier skrev:
Oj, man borde handla mer i USA.


Jag skulle vilja säga att det finns olika faktorer som avgör om en kamera är stor eller liten.

-Höjden. Flera kameror som har en låg profil, som tex 400D kan kompletteras med ett vertikalgrepp för den som behöver mer plats för fingrarna på den ledden.

-Greppet/djupet. De billigaste modellerna har oftast små grepp som gör att en del känner att de inte riktigt har plats för fingrarna. Det kan även vara ett litet utrymme mellan handtaget och objektivet. Andra tycker att dyrare modeller är så stora på det viset att de blir otympliga.

-Vikten. Dyrare kameror är tyngre och kan kännas besvärande att släpa runt på. Lägger man på vikten för objektiven man har med sig så har det en reell inverkan.

-Inställningar ... en del tycker att det är komplicerat att ändra inställningar med en hand på små kameror med många knappar istället för hjulinmatning. Andra stör det inte så mycket.


Vad som känns bäst för er kan egentligen bara ni svara på. Jag hade tänkt köpa en 400D men kunde inte vänja mig vid storleken. För varje gång jag tog i den kändes den mer fel.
Tack för svaret! Skall som sagt känna på de olika alternativen, men det känns bra att ha fått lite input. Och ja, USA-priser är trevligare...
 

abelmann

Medlem
Tre Ess skrev:
Jag har modellen före 350D. Den valde jag just för
storlekens skull. Är 1,63 bara och händer därefter.
:)

Män brukar tycka att den är för liten för deras händer.
Åtminstone utan extra batterigrepp.
Aha, 300D har jag ju använt och eftersom det är 300v som jag har nu är inte skillnaden så stor.

Skall gå till Ritz i helgen och klämma lite, tack för din input!
 

Tre Ess

Aktiv medlem
Jag vet inte om jag tolkar dig oklart eller vice versa.
Förtydligar mig, för att vara säker.

Jag har alltså 350D, inte modellen före 350D. :)

Det är bra att åka till butiken och klämma och känna
för egen del. Vi har alla våra sätt att hantera saker.

Ett tips!
Det är liten sökarbild i den kameran, med hjälp av
en s.k. ögonmussla går den att förstora. I Sverige
finns en modell som heter KPS ögonmussla med två
olika stora musslor med samma förstoringsgrad.

http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=5878358
 
Senast ändrad:

RG78

Aktiv medlem
Jag är tjej och har väldigt små händer (är bara en 1.52 lång) och har nog mindre händer än de flesta tjejer :) Jag har en 30D...visst är den större men jag tycker den känns betydligt rejälare. Om jag håller i en 400D så tycker jag bara den känns liten och ömtålig i jämförelse.

Själv hade jag bestämt mig för att köpa en 350D (400D fanns inte då) och hade till och med beställt en på nätet men råkade gå in en kamerabutik och hålla i en 30D och efter det så fanns det bara ett val för mig :)

Jag rekommenderar att ni åker till en kamerabutik och bildar er en egen uppfattning. Det är enda sättet att veta vilken kamera som passar bäst i just era händer.
 

abelmann

Medlem
RG78 skrev:
Om jag håller i en 400D så tycker jag bara den känns liten och ömtålig i jämförelse.
Var alldeles nyss på BestBuy och gjorde mig besvärlig genom att be dem ta bort larmen så att jag kunde skifta mellan olika objektiv (28-135 IS kändes helt ok även på 400D). Jag håller med dig Anna om skillnaden i känsla mellan 400D (eller Rebel XTi som de kallar den här) och 30D, men tjejen i butiken tyckte att storleken (!) och vikten var viktig. Nåväl, jag får släpa med mig min bättre hälft och se vad hon tycker.
 

reflux

Aktiv medlem
Jag har inte så himla stora händer och tycker att greppet på min Pentax istDs (samma som deras K100) är väldigt skönt trots att det är en liten och nätt kamera. Canons 350D/400D känns helt värdelös i mina händer, kantig och obekväm och jag blir nästan förbannad över att de säljer så många kameror med undermålig ergonomi.
20D/30D/5D är, trots sin storlek, betydligt mycket skönare, även om man har mindre labbar.

Jag skulle inte köpa kamera utan att först hålla i dem, det är betydligt större skillnad än vad man kan tro och dessutom väldigt individuellt.
 
ANNONS