Annons

Digital systemkamera vs gammal hederlig

Produkter
(logga in för att koppla)

jon

Aktiv medlem
Hej

Är illa sugen på en digital systemkamera. Är nöjd med min nuvarande Nikon 601 men vill kunna plåta digitalt. Hur pass likvärdig känsla är det att använda tex cannons 300D eller nikons D10? Bildkvallitén verkar ju vara tiptop men hur är det att handskas med dom, är det någon (irriterande) fördröjning från klick till bilden tas tex?

I princip ingen skillnad alls, men Canons modeller vill ha ett par sekunder på sig att 'vakna' när man slår på den.
Har du redan Nikonprylar (objektiv) är D100 inget dåligt val. Den väntas få en efterträdare snart dock, eller kanske en Fuji S2?

Hej

D100 är i mångt o mycket som att plåta med en F80.. snabb o precis.. ingen irriterande fördröjning, vare sig vid påslag eller för att ta en bild.. vid seriebildtagning kan det bli väntetider då kameran blir upptagen med att spara bilderna till sekundärmedia - detta varierar från modell till modell..

Mvh
Johan

jon skrev:
Hej

Är illa sugen på en digital systemkamera. Är nöjd med min nuvarande Nikon 601 men vill kunna plåta digitalt. Hur pass likvärdig känsla är det att använda tex cannons 300D eller nikons D10? Bildkvallitén verkar ju vara tiptop men hur är det att handskas med dom, är det någon (irriterande) fördröjning från klick till bilden tas tex?

Under mina snart 30 år med fotograferande, så var införskaffandet av D100(!) det bästa jag gjort. Har aldrig haft så kul med en kamera innan. Precis lika att använda som min F80(så gott som). Med tanke på vad filmrullar kostar så är kostnaden likvärdigt.

Så, spring och köp......

ANNONS
Götaplatsens Foto