Annons

Digital systemkamera??

Produkter
(logga in för att koppla)

Stugfors

Aktiv medlem
Står här och finner mig själv litet fast. Jag har en EOS 300 (analog) och en Pentax 330 (digital). Allt som oftast är det dock Pentaxen som får stå för fotograferandet då det är så väldigt mycket smidigare för mig att ha bilderna digitalt än på det gamla hederliga viset. Det är nästan så att EOS:en knappt blir använd alls men jag saknar många av dess funktioner.

På grund av detta har jag beslutat mig för att skaffa mig en digital systemkamera och jag hade kanske tänkt mig något i stil med D30 eller liknande. Kameran får kosta kring 10'000:- men jag har inte en susning om vilken jag bör införskaffa. Jag har en viss förkärlek för Canons prylar.

Snälla hjälp mig att finna en kamera i min prisklass med många möjligheter till experimentell fotografering. Möhligheten att byta objektiv är nödvändigt och skärpan är viktig. Självfallet är färgåtergivningen också vital.

Någon som har några bra tips?

sagan skrev:
Det som finns i den prisklassen eller under är en begagnad D30 eller D60..ny så finns 300D.

Okej. Tack. Då har jag ju framför mig ett val mellan de tre då kanske. Vad skiljer D30 från D60? Tacksam för svar - de finns inte längre på Canons hemsida så man kunde läsa om dem...

Fantastiskt vackra fotografier du har tagit förresten. *imponerad*

Den stora skillnaden mellan D30 och D60 är upplösningen..D30 har 3mp,
medans D60 har 6.3 mp (precis som 300D).

Tja..det där är en avvägning..D60 är begagnad och det medför ju alltid en risk..men den är klart bättre byggd och har fler inställningsmöjligheter..åh andra sidan är AF betydligt bättre på 300D och ny som sagt.

Personligen skulle jag köpa en 10D..(vilket jag oxå gjorde)...men det blir ju några tusenlappar extra då.

sagan skrev:
Tja..det där är en avvägning..D60 är begagnad och det medför ju alltid en risk..men den är klart bättre byggd och har fler inställningsmöjligheter..åh andra sidan är AF betydligt bättre på 300D och ny som sagt.

Personligen skulle jag köpa en 10D..(vilket jag oxå gjorde)...men det blir ju några tusenlappar extra då.

Jo det förstås. Men vi snackar om bortåt 8 stycken extra tusenlappar. Eller misstar jag mig nu? Och det är ju det dubbla mot vad jag hade tänkt mig. Iofs är jag inte den som är den när det gäller att skaffa bra grejer men samtidigt; vad är det jag får för de pengarna?

Åter igen, grymt impad av dina fotografier. :)

här kan du köpa den för 13 037:- inkl frakt!

Vad du får för pengarna..en betydligt bättre byggd kamera som är snabbare (snabbare och större buffert) och har fler inställningsmöjligheter.

Kul att du gillar mina fotografier :)

sagan skrev:
här kan du köpa den för 13 037:- inkl frakt!

Vad du får för pengarna..en betydligt bättre byggd kamera som är snabbare (snabbare och större buffert) och har fler inställningsmöjligheter.

Kul att du gillar mina fotografier :)

O fasen! Det var inte illa det! Att inte jag kom på idéen med pricerunner. Hehe. Tja, då finns väl inte många skäl kvar till att inte skaffa mig en D10 isället då. När du ändå är i farten, du har ingen erfarenhet av TECHNIKdirekt?

Ingen personlig erfarenhet av dem..nope..men jag har bara hört gott om dem, från de som köpt där.

De har tydligen sålt prylar i 30 år..så det borgar för att de är seriösa.

sagan skrev:
Ingen personlig erfarenhet av dem..nope..men jag har bara hört gott om dem, från de som köpt där.

De har tydligen sålt prylar i 30 år..så det borgar för att de är seriösa.

Mm. Och de oseriösa företagen brukar sällan hamna på Pricerunner. Jaja, blir väl några tusen fattigare ikväll nu då. Tack vare dig! ;) Man kanske skulle passa på att köpa lite minnen och batterier också.. Hmm, få se nu, vad finns det mer för "viktiga" tillbehör...? Hehe.

Du kommer inte ångra dig *lovar* :)

Tja..objektiv är väl "ganska" viktigt tillbehör :)

Annars är väl kortläsare, minneskort och batterier det viktigaste tillbehören...mer än ett extra batteri tror jag inte du behöver dock..batteritiden är mycket bra.

sagan skrev:
Du kommer inte ångra dig *lovar* :)

Tja..objektiv är väl "ganska" viktigt tillbehör :)

Annars är väl kortläsare, minneskort och batterier det viktigaste tillbehören.

Kortläsare? Har inte kameran någon USB-plugg ellern något? Inte för att det är tokviktigt men i så fall blir ju en kortläsare en bra grej att ha. Har ett orginalobjektiv som hängde med EOS:en 28-80mm vilket borde funka tills vidare. Det har sådan där Canonfattning eller vad det kallas...

Kom just på att jag har ju en CompactFlashläsare redan... Hehe. Pentaxen har samma kort och till den har jag USB-kabel. Duger som tillfällig lösning.

Javisst..28-80 kan du ju använda med det är rätt begränsat omfång..blir ju motsvarande 45-128 på en 10D.

Kortläsare är bra för att de är snabbare och inte drar ström från kameran...men visst kan man klara sig utan, klart kameran har usb med kabel.

åh andra sidan så kostar inte en kortläsare mycket.

Blir beställning imorgon. Kamerahuset enbart. Känns som att jag har allt annat jag behöver för att komma igång och komplettera lär jag ju göra livet ut så... :) Tänkte ändå sova på saken. Mycket pengar trots allt men det pekar mot att jag får en ny kamera att leka med om en vecka på posten. Tanken slog mig att kanske beställa den för 1500:- mer av ett svenskt företag mot postförskott. Tack för all hjälp Kim!

sagan skrev:
Du är välkommen, kul att vara till nytta :)

Det var faktiskt mina första forumsinlägg detta. Tänkte att det kunde vara värt att testa - jag menar ett forum kan ju se hur fint ut som helst om det saknar "bra" användare. Nu blir det ju helt klart att man hänger här lite oftare. Och tar lärdom av diskussioner. Weee!

Stugfors skrev:
O du har ingen erfarenhet av TECHNIKdirekt?

jag har.

köpte en F80 från dem.
la en order på ons fick hem den på mån med posten.
allt gick bra.

hade bara lite problem att förstå hur jag skulle fylla beställningen.
så jag ringde deras kundtjänst som kan engelska oxå :)

ANNONS
Götaplatsens Foto