Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Digital videokamera - är Legria och Vixia samma kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

tonlu

Ny medlem
Hej,

Vad är skillnaden på Canon Legria HF200 och Vixia HF200? Tänkte ev köpa denna när jag åker till USA. Är det samma kamera tro men bara olika namn?

Är det någon nackled att det ät NTDC i Vixia när man skall tanka över till sin dator och bränna ut filmen på en DVD för att sedan spela upp hemma på TV'n?

/T

Samma kamera vad jag vet, men jag skulle inte rekommendera en NTSC-kamera om din avsikt är att lägga videofilmerna på PAL-DVD. För HD-material som spelas upp från dator, mediaspelare eller Blue Ray spelar det inte så stor roll.

Många välsorterade handlare i USA säljer dock även PAL-kameror (just för att PAL-formatet lämpar sig bättre för indie-filmmakare och för att många turister passar på att köpa i USA) så du bör kunna hitta PAL-modellen, men förmodligen är den något dyrare.

Egentligen är det skitlöjligt att de fortfarande säljer två olika kameror istället för att bara låta användaren switcha system fritt, det är trots allt bara en mjukvarudetalj numera, men det handlar väl om att skydda marknader...

Tack för svaret Daniel. Skall kolla om jag hittar en med PAL, annars så blir det att jag köper den i Svedala ändå.

ANNONS
Götaplatsens Foto