Annons

Ny kamera hjälp??

Produkter
(logga in för att koppla)

Joakim88

Aktiv medlem
Hej på er är i behov av hjälp, förklaringar, samt köpråd. Jag har fotat i drygt 2,5år men sedan i våras 2015 började jag "lära" mig att ställa in kameran manuellt/bländartal,ISO m.m. och såg skillnaden på hur bilderna blev när man hade ställt in kameran i olika lägen.
Jag fotar mestadels Jpeg bilder men ska köpa ett bra bildprogram till min dator som jag kan redigera bilderna mer utförligt. (Raw)

Jag har länge velat satsa på Sony a7II FF kameran.
Har idag en Sony a37 samt a65 med ett antal objektiv där det dyraste kostade 4000kr.
Jag har läst om skillnaden mellan APS-C och FF kamera och tycker mig förstå skillnaden ganska så bra.
Jag vill satsa på Sonys kameror särskilt de spegellösa ( det känns som om Alpha är döende)
Där jag kan använda adaptrar för att kunna använda mina gamla objektiv samt komplettera med nya för just FF kamera.

Jag fotar mestadels landskapsbilder, natur, djur, porträtt. Ingen sport eller "snabba rörliga bilder"
Säg att jag köper en Sony a7II och blir jättenöjd med själva kameran isig, men vad skall jag då ha för objektiv för just det som jag fotar??

Vet att FFobjektiv är dyrare än aps-c objektiv men vill ändå gå över till en FF kamera och ta steget ytterligare "framåt"

Sen enligt sonyalpharumors så kan uppföljaren till Sony A6000 komma i mars på 36Mp samt med inbyggd stabilisering.
Det är ju en Aps-c kamera men med högre megapixel än Sony a7II.
Fast just megapixlar ska väl inte spela så stor roll utan snarare sensorn m.m.

Vill kunna framkall stora bilder som jag kan ha som tavlor hängande på väggen med landskaps porträtt och så vidare...

Nja skulle vilja ha lite hjälp och ser att det jag har skrivit låter som en salig blandning men men.
tacksam för svar och hjälp.
Med vänlig hälsning Jocke
 
Vad är det exakt du behöver hjälp med? Det står kamera i rubriken, men du säger inte så mycket - som jag fattar - om vad du vill att kameran ska kunna. Vill du ha en rekommendation på en kamera? Ska det vara en Sony?

Per.
 
Vad är det exakt du behöver hjälp med? Det står kamera i rubriken, men du säger inte så mycket - som jag fattar - om vad du vill att kameran ska kunna. Vill du ha en rekommendation på en kamera? Ska det vara en Sony?

Per.

Det är om man skall satsa på sony A7II, A7R eller vänta på Sony A6100?
Sen hur mycket man kan räkna med att behöva lägga ut på FF objektiv om man nu köper en A7 ang de motiv jag fotar :)
 
ANNONS