Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Digitala filer till analogt (negativ)?

Produkter
(logga in för att koppla)

annelito

Aktiv medlem
Är det bara jag som känner en "klump i magen" över funderíngar över de digitala bildernas förvaring och livstid?

Har någon provat att föra över sina digitala bilder till negativ? Jag vet att den möjligheten finns, men har någon erfarenhet av det?

Funderar själv på att fixa över mina digitala filer till negativ nämligen...

hej , har ingen aning om detta går, men frågeställningen är MYCKET intressant.
Själv har jag börjat plåtat analogt igen efter några år med digitalt. Plåtar både ock, men älskar fortfarande känslan - KÄNSLAN ! - av att sätta i en ny filmrulle i min Minolta 9xi. Eller var jag nu råkar ta fram för kamera just den dagen.

Nu är det farligt att tjoa för högt om det här för då dyker det upp någon totaldigitaliserad entusiast och gapar om BAKÅTSTRÄVARE och gud vet vad.
Tycker gott, vilket jag sagt flera gånger här på FS, att man kan använda båda medierna. Har till och med skaffat mig en APS-kamera. Eller...fick den på köpet när jag köpte lite annat, har aldrig någonsin plåtat APS innan, men då jag gick ner till fotobutiken så reade de ut rullarna för halva priset.
Det är bara plocka för sig.
För den som gillar analog fotografering är det en guldgruva där ute. Kamerorna mer eller mindre skänks bort. Bra kameror kostar några hundringar.
Ja, ja
Det var inte detta som ämnet skulle omfamna,
men nu fick jag sagt det ändå,
och ordet är fritt. Antar jag.

Hejsan!

Tycker att de låter lite väl nojigt att överföra sin digitalafiler till negativ! Själv håller jag på med det motsatta!

Har men bilderna som digitlafiler så är det ju bara att kopiera om dem, låt säga en gång om året! Skulle te x bildformatet TIFF vara på "väg ut" är det ju bara att spara om dem till ett annat bildformat som verkar "vara inne" några år framåt!

Christian, om du är orolig över dina bilders framtid bör du nog inte ägna dig åt APS-formatet, eller? Det verkar väl försvinna ganska snart va? :) Det du skriver om att analoga kameror mer eller mindre skänks bort, gäller tyvärr inte Leicas mästökarkameror! :(

annelito skrev:
Är det bara jag som känner en "klump i magen" över funderíngar över de digitala bildernas förvaring och livstid?

Rätt förvarat och med rätt system behöver det inte finnas en klump. I så fall borde du ha en klump i magen över dina negativ också.. Det kan ju börja brinna....fast den diskussionen har vi haft x antal gånger redan.

Finns en mängd olika lösningar för förvaring av digitala bildfiler. Allt från speglade hårddiskar till band och DVD-lagring. Alla har sina för- och nackdelar.

Själv lagrar jag mina bildfiler på speglade diskar + en arbetsdisk, samt backup på DVD. Dvs fyra kopior. Med negativ har man bara en, elelr möjligtvis två om man räknar papperskopian i albumet ;)

äh, jag plåtar generellt inte i APS, men jag kunde inte låta bli att köpa två rullar när jag fick en kamera gratis. Har hört att man kan ta panoramabilder och sånt med just denna kamera, och sådant har jag inte kunnat innan.

jag tycker bara, som ganska nybliven fotointressant, att det är kul att pröva de olika formatet.

Och jag har en Leica M2 på gång, med tre eller fyra fina objektiv.
Fast jag ska bara låna den. Tillhör min kära sambos morfar. Men han använder inte utrustningen längre. Ligger gömd i en låda på vinden! (ve och fasa! är det inte fuktigt där på vintern? och kallt och eländigt?)

Förresten,
köper inte resonemanget, "det här har vi diskuterat tidigare". får ofta höra det här på fotosidan, "sök på den och den länken" och så vidare. Här tillkommer nya besökare hela tiden och även om det mesta redan diskuterats skadar det inte att göra det igen, dyker alltid upp någon ny infallsvinkel, kanske. Eller härliga sidotrådar.

Klumpen i magen tror jag inte kommer att försvinna eftersom jag inser att "man" aldrig kommer att sitta och bränna om sina skivor hit och dit och ta backup och allt vad man bör göra... Jag känner väl i alla fall att negativet håller ut hela min livstid och det nöjer jag mig med. Men jag är mycket tveksam till om plastskivor kommer att hålla livet ut eller om hårddiskar kommer att gå att läsa, osv.

Jag förstår att många tycker att det är smidigt att lagra digitala bildfiler på hårddiskar och diverse skivor, men jag känner inte någon större trygghet i det. Mitt hjärta ligger kvar i det analoga och ju mer digitaliserat allt blir, desto mer kärlek till det analoga känner jag. Så Christian, jag förstår dina tankebanor fullt ut!
Och ordet är absolut fritt! Bara man är schysst mot varandra, det är ju bara att respektera att andra vill si och andra vill så.

Därför är frågan åter igen, är det någon som över huvud taget vet något om denna teknik? Vad det kan tänkas kosta, vem som gör det? Kanske har jag slarvat igenom hemsidan jag hittade, digitaldarkage. Men jag är helt klart inne på att fixa negativ om det är ekonomiskt rimligt.

Nu ska jag nog ta fram min kära Holga och exponera på det gamla hederliga sättet!

Förstår inte varför det skulle kännas så tryggt med negativ. Som någon skrev tidigare, så räcker det med en brand eller stöld, så ar allt borta för alltid.
Med den digitala tekniken finns ju möjlighet att göra precis hur många identiska kopior som helst, att förvara på olika ställen, för att minimera riskerna.

/Thomas

annelito skrev:
Klumpen i magen tror jag inte kommer att försvinna eftersom jag inser att "man" aldrig kommer att sitta och bränna om sina skivor hit och dit och ta backup och allt vad man bör göra... Jag känner väl i alla fall att negativet håller ut hela min livstid och det nöjer jag mig med. Men jag är mycket tveksam till om plastskivor kommer att hålla livet ut eller om hårddiskar kommer att gå att läsa, osv.

Jag förstår att många tycker att det är smidigt att lagra digitala bildfiler på hårddiskar och diverse skivor, men jag känner inte någon större trygghet i det. Mitt hjärta ligger kvar i det analoga och ju mer digitaliserat allt blir, desto mer kärlek till det analoga känner jag.

Bli då så analog att du skriver ut dina bilder. En utskrift gjord med en pigmentskrivare håller betydligt bättre än en analog färgkopia (c-print). Dessutom är en pappersbild vackrare än en plastskiva och behöver ingen uppspelningsapparat för att man ska kunna njuta av bilden.

Men om du vill går det naturligtvis att få ut ett dia eller neg från en digital fil. Sådana filmskrivare var populära under 90-talet och finns säkert kvar här och var.

Stefan

jtkarlsson skrev:
Förstår inte varför det skulle kännas så tryggt med negativ. Som någon skrev tidigare, så räcker det med en brand eller stöld, så ar allt borta för alltid.
Med den digitala tekniken finns ju möjlighet att göra precis hur många identiska kopior som helst, att förvara på olika ställen, för att minimera riskerna.

/Thomas

Jag håller med Thomas. Jag har råkat ut för att många av mina diapositiv från de tre senaste åren har utsatts för något slags svampangrepp som i princip har förstört dem, detta trots att de har förvarats både torrt och mörkt. Jag är tacksam för att jag hann scanna in bilderna innan detta hände...

Sköter man bara om sina digital arkiv och uppdaterar dem till nyare förvaringssystem så tror jag inte att det är någon fara med att ha allting digitalt, jag har gått från säkerhetslagring på SyQuest 44 diskar (1995), ZIP-skivor & CD 1997 till dubbelkopior på DVD-ram och externa hårddiskar varav en förvaras i ett brandsäkert skåp och en uppsättning DVD-skivor kommer att förvaras hos svärmor. Jag har aldrig råkat ut för att digitala bildfiler har förstörts.

jtkarlsson skrev:

/Thomas
Tja, det låter ju jättebra, gör digitala kopior och sprid dem på flera ställen. Gör detta minst vartannat år, hur länge en hembränd CD/MP3-skiva håller har vi sett. Gör det dessutom varje gång tekniken förnyas. Vi har hört det förut. Men hur många gör det? Ärligt talat. Och de bilder jag läste in till min Amiga på 80-talet och då förvarade på floppy....var är de nu. Jo, floppyna förvarades optimalt men det gick inte att läsa bilderna ens efter fem år , filerna var "korrupta" minns jag att det stod.
Men idag är allt så mycket bättre......?
Hur många bilder jag förlorade? Nej, inte många, max ett hundratal.
Hur många negativ jag förlorat på 50 år? Sex stycken. jag glömde en remsa småbild i ett klubbmörkrum 1974.
Stöldrisken för negativ är nog väldigt liten....
Den här frågan har varit uppe många gånger förut titta bakåt i diskussionstrådarna så kan ni se.
Us

christianhylse skrev:
äh, jag plåtar generellt inte i APS, men jag kunde inte låta bli att köpa två rullar när jag fick en kamera gratis. Har hört att man kan ta panoramabilder och sånt med just denna kamera, och sådant har jag inte kunnat innan.
QUOTE]
Det kan du inte med den heller.
Den ger bara info i bildkanten att kopieringsmaskinen skall beskära långsmalt.
Samma neg kan användas till alla APS-bildformat.

Sonnaren skrev:
Tja, det låter ju jättebra, gör digitala kopior och sprid dem på flera ställen. Gör detta minst vartannat år, hur länge en hembränd CD/MP3-skiva håller har vi sett. Gör det dessutom varje gång tekniken förnyas. Vi har hört det förut. Men hur många gör det? Ärligt talat. Och de bilder jag läste in till min Amiga på 80-talet och då förvarade på floppy....var är de nu. Jo, floppyna förvarades optimalt men det gick inte att läsa bilderna ens efter fem år , filerna var "korrupta" minns jag att det stod.
Men idag är allt så mycket bättre......?
Hur många bilder jag förlorade? Nej, inte många, max ett hundratal.
Hur många negativ jag förlorat på 50 år? Sex stycken. jag glömde en remsa småbild i ett klubbmörkrum 1974.
Stöldrisken för negativ är nog väldigt liten....
Den här frågan har varit uppe många gånger förut titta bakåt i diskussionstrådarna så kan ni se.
Us

Hur många som verkligen gör si eller så har jag ingen aning om.
Men om man tycker att ens bilder är viktiga så borde man väl klara av detta.

Om vi säger så här då...
Den digitala tekniken ger större möjlighet att säkra bilderna, i och med att man kan göra oändligt antal kopior.
Om folk sen utnyttjar tekniken är upp till var och en.
Det finns ju många ställen att förvara negativ på också. Inte säker att alla orkar förvara på bästa sätt.

/Thomas

gunnar:
apropå det här med panorama,
jo,då upptäckte det i går kväll,
då jag för FÖRSTA gången i mitt liv testade att fota APS.
Och vad ska man säga? Nja, tacka vet jag 35mm eller min kära digitala SLR.

ANNONS
Götaplatsens Foto