Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Digitala Kameror

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja! För att vara på den säkra sidan. Gäller även andra kameror, självklart!

fotohälsningar
Terje

De absolut värsta batterierna på att börja läcka är brunstensbatterier (billigaste, icke-laddningsbara, icke-alkaliska), som man dock sällan använder i kameror (de är betydligt mindre vanliga än alkaliska i R6-storlek, dock vanligare i större sorter).Alkaliska kan dock läcka elände de med, även om det inte är lika vanligt. Laddningsbara batterier (förutom blyackar) eller litiumbatterier har jag aldrig sett läcka, även om det säkert kan hända.

Men bortsett från batteriläckage kan det vara bra att ta ur batterierna ur kameran/blixten om man inte ska använda den på ett tag. De flesta kameror har väl en "riktig" på/av-brytare, som verkligen bryter strömmen, men vissa kameror kan säkert ligga och tjuva lite och därmed ladda ur batterierna.

Tack.

Tack för svaret.
Jag tar alltid ur batterierna när
jag inte använder kameran.
Mvh Runo.

ANNONS
Götaplatsens Foto