Annons

Digitalkamera med på flyget

Produkter
(logga in för att koppla)

DeNovo

Avslutat medlemskap
Skall nu i sommar flyga till Sverige: För att hälsa på bla, bla,bla. Till saken har tänkt ta med digitalkameran. Men började tänka kan rötgen strålarna skada kameran och innehållet på minneskorten? Om det är så att de skadar utrusning hur ska man skydda utrustningen?

Kanske knäpp fråga men man vilju att bilderna och kameran ska gå förlorade!

M.V.H
Sebastin Åstrand:)
 

Copy_Con

Aktiv medlem
Tror inte du behöver vara det minsta orolig för genomlysningsutrustningen. Dessutom tar du väl kameran som handbagage?
 

DeNovo

Avslutat medlemskap
Tack så mycket för era svar!
Viken lättnad att utrustningen inte tar skada!

M.v.h
Sebastian Åstrand
 

redrosie

Aktiv medlem
På tal om digitalare på flyget så är det visst så att man inte får använda den under start och landning.Frågade en flygvärdinna som verkade lite tveksam när hon gav mej svaret.
Någon som vet med bestämdhet?
 

Bjelkengren

Aktiv medlem
Det är som du säger. All elektronisk utrustning skall vara avstängd under start och landning. Det enda som behöver vara avstängt under hela flygningen är utrustning innehållande radiosändare/mottagre.


//Uffe
 

redrosie

Aktiv medlem
Tack för det svaret Ulf.
Man har lite svårt förstå hur en sån liten rackare skulle kunna påverka ett plan men det är teknikens under :eek:)
 

masur

Aktiv medlem
Vid flygningar med Star Alliance (SAS, Lufthansa m.fl.) skall all elektronisk utrustning vara avstäng vid start/landning vilket personalen påtalar.
Så här skriver Lufthansa:
For safety reasons passengers are prohibited from using the following electronic devices during the entire stay on board: Mobile phones, walkie-talkies, CD players, PCs with printer, CD-ROM or cordless mouse, portable TVs and remote-controlled toys. Mobile phones must be in the OFF mode (not Standby-mode). All other equipment, such as gameboys, cassette recorders, laptops, pocket calculators or video cameras may be used during the flight, but only when the 'Fasten seat belts' signs are switched off and as long as they do not cause interference. Please note the cabin crew's instructions.
Further details are available through your IATA travel agency or every Lufthansa office.
 

DeNovo

Avslutat medlemskap
Detta gäller väl också Finnair plan också? Skall flyga med Finnair.
Skulle ha valt SAS om det inte vore för denna story!
Detta gäller inte fotografering!
När ett SAS plan från Kronoby flygfält skulle lyfta satt en man i sätet. När planet lyfte låsade bänken som han satt i hamnat på de som satt bakom dem! Sen det svår den man på att aldrig flyga SAS igen! Detta är san berättelse, men jag vill ändå inte skrämma någon för att åka SAS.

Nog har det också hänt saker med Finnair plan som den här. Här i Jakobstad har vi varje år den 30.05 flyg dag i Kronoby där visar dom massor av plan och man får flyga små och stora plan och om vill fotografera från småpland 30Eur bla bla.
Detta hände för ca 5 år sedan ett stort airbus plan lyfte med första flygare som flög över Jakobstad. Just när var över Jakobstad försvan elen och motorerna stannade. Det började blinka röd lampor i kabinen och det tändes nöd lampor. Kaptenen talade i högtalaren till första gångs flygarna. Men jag vet inte hur det gick till men kaptnen och annan personal fick tillbaka elen och motorerna startade och de klarade sig oskada. Var inte med på denna tur. Och sen var det Finnairs nyaste plan så det är ganska otroligt men dock helt sann.

Det har också hänt att de fått flyga med en motor men det gäller också SAS men den historian berättar jag inte nu! Då hade de med kyrkoherden.

M.V.H
Sebastian Åstrand:)
 

Bjelkengren

Aktiv medlem
Nja. Den där historien vill jag nog avfärda som hörsägen såvida du inte kan hänvisa till någon källa. Jag kan medela dig att motorerna på flygplan har separata elsystem som dessutom är skilda från kabinens. Att elen försvinner i kabinen är inget problem, motorerna går ändå. Du menar altså att bägge motorernas elsystem samt kabinens skulle ha försvunnit. Det tvivlar jag på.


//Uffe. fd flygmekaniker
 

DeNovo

Avslutat medlemskap
Ja, ja detta är historier som gått i Jakobstad i flera år. Jag har inga säkra källor men läst om det i JT (Jakobstads tidning) för ett par år sedan så mins inte säkert i detalj och har ingent teknisk utbildning som tolvåring! Gick bara på ettan så inte mins man i detalj som så liten ska nu i höst börja på sexan. Hur som helst är det så man inte får använda elektroniska saker under start och ladning. Det var historia jag ville berätta för er.

M.V.H
Sebastian Åstrand:)
 

Bjelkengren

Aktiv medlem
Ähh. Det e lungt. Jag ville bara berätta att det ska mycket till för att flygplan ska gå sönder allvarligt. När flygplan krashar är det i 9 fall av tio som piloten eller flygledarna gjort fel.


Nu kom vi lite långt ifrån foto men det blir lätt så.

Ha det så bra. Hälsningar Uffe
 

SunKi

Aktiv medlem
Inte för att det har så mkt med saken att göra men, måste berätta en lite lustig historia jag fått höra av en person som hade APS-kamera med sig på flyget.. han visste att han använt beskärningsläget för "panoramabilder" på hela rullen, men när han framkallade den så var bilderna i normalt format..

Röntgenmaskinen hade tydligen skojjat till det lite där.
 

stäck

Aktiv medlem
redrosie skrev:
Tack för det svaret Ulf.
Man har lite svårt förstå hur en sån liten rackare skulle kunna påverka ett plan men det är teknikens under :eek:)
Den främsta anledningen till att man måste ha elektroniska prylar avstängda under start och landning är för att kabinpersonalen lättare ska kunna få folks uppmärksamhet vid en nödsituation (varav nästan alla inträffar under just starten eller landningen). Det är lättare att säga åt folk vad de ska göra om de inte sitter djupt försunkna i GameBoy-spelande samtidigt som de lyssnar på musik i hörlurar.

Att radiosändare i t.ex. mobiltelefoner och allehanda mottagare skulle kunna påverka flygplanet är väldans långsökt. Om något system skulle kunna störas så lätt skulle flygplanet aldrig tillåtas lyfta...
Mobiltelefonoperatörerna lär dock inte gilla telefoner på flygplan, eftersom de kan "höras" av väldigt många basstationer på en gång, och därför ockupera en kanal i onödigt många celler. Kan hända att det bara gäller/gällde NMT-näten, GSM vet jag inte riktigt hur det står till med.
 
ANNONS