Annons

Digitalkamerors handhavande är gammaldags.

Produkter
(logga in för att koppla)
julgus skrev:
Nja, konstigt o konstigt.. en Palmone Treo 650, en makalös manick men att få ett Jabra headset att via Bluetooth kommunicera med den gick inge vidare. Om det var luren eller telefonen orkar jag inte spekulera i men att Bluetooth generellt är världens enklaste håller jag iallafall inte med om...

Med vänlig hälsning
Johan

Det är ju inte Bluetooth´s fel att dom inte är kompatibla kanske?...kanske tillverkarna som har gjort en dålig produkt?

sannolikt.. men att det finns kompabilitets problem mellan olika Bluetooth produkter är allmänt känt. Särsklit mellan telefon o lurar. Dålig implementation eller dåligt protokoll/standard, vad vet jag.
Med vänlig hälsning
Johan
Kakelgasten skrev:
Det är ju inte Bluetooth´s fel att dom inte är kompatibla kanske?...kanske tillverkarna som har gjort en dålig produkt?

julgus skrev:
sannolikt.. men att det finns kompabilitets problem mellan olika Bluetooth produkter är allmänt känt. Särsklit mellan telefon o lurar. Dålig implementation eller dåligt protokoll/standard, vad vet jag.
Med vänlig hälsning
Johan

Jo..DET är ett problem för sig...men om man nu återgår till "problemet"...så är det lätt (förutsatt att headset/mobil är kompatibla dårå) att konfigurera headset/mobil som använder Bluetooth.

[Edit]
Ser att det är ganska OT nu...så jag släpper vidare inlägg...

Ja, jag håller med.. Jag tycker ela hanteringen är osmidig..Tänk..2005 att behöva ta ut minneskortet ur kameran för att få in bilderna i datorn.. Totalt onödigt..

Tycker dessutom att det är onödigt med alla dessa extraprylar...

Därför har jag integrerat alla mina prylar i en enda stor..

Mobiltelefon, TV-tuner, MP3-spelare, Wifi och naturligtvis kamera...

Håller dessutom på och utvecklar ett 15-300/2.8L IS DO USM APO Super Macro 1:1 med en vikt under kilot..

Bilagor

• allt-i-allo.jpg
    allt-i-allo.jpg
    35.3 KB · Visningar: 157
;-)
ok, du menar att om allt är genomtänkt, kompatibelt och fungerade så blir det enkelt. Jo det kan jag hålla med om.

Trådlöst nät är jag också fruktansvärt trött på. Jag har handlat flera olika basstationer, Netgear, D-link mfl o tillhörande kort för PC (PC-card o PCI mfl) och det fungerar verkligen inte särskilt bra. D-link fick man uppgradera i omgångar och av o till gå skiten ner och omstart är enda sättet att få igång nätet igen. Det fungerade till stationen brann upp (jo - den var skållhet o luktade bränt), fick en ny a D-link utan kostnad efter ett par veckor...

Avståndskapaciteten är ju rena skämten också - tillverkarna verkar tävla om vem som kan ljuga mest...150m blir snabbt 10 med några tunna gipsväggar emellan...

Skulle jag börja om skulle jag satsa på mer sofistikerad utrustning (läs dyrare) för att få bättre resultat.

Måhända har jag haft otur både med trådlöst nät och bluetooth men läser man på nätet är jag inte ensam.

Jag drar numer kabel mellan burkarna då fungerar det ju direkt, precis som en kortläsare av minneskort till datorn....

Avvaktar numer mer info om att dra nätet direkt via elnätet, en metod som funnit/använts omfattade i USA med framgång. Hit har tekniken precis hittat - och är rel dyr än.

Med vänlig hälsning
Johan

Kakelgasten skrev:
Jo..DET är ett problem för sig...men om man nu återgår till "problemet"...så är det lätt (förutsatt att headset/mobil är kompatibla dårå) att konfigurera headset/mobil som använder Bluetooth.

[Edit]
Ser att det är ganska OT nu...så jag släpper vidare inlägg...

julgus skrev:
Avvaktar numer mer info om att dra nätet direkt via elnätet, en metod som funnit/använts omfattade i USA med framgång. Hit har tekniken precis hittat - och är rel dyr än.

Måste tyvärr meddela att det funkar sådär. Efter att ha testat trådlöst till min mediaspelare utan framgång köpte jag tre såna dosor som man sätter i eluttaget.
Trots att de enligt alla papper skall ha ganska bra nätkapacitet (bättre än WLAN iaf) så klarade de inte av att spela upp video över nätet, vilket gick trådlöst om jag ställde mottagren på en pall i hallen ca 8m från sändaren.

/Niklas - Lite OT kanske...

julgus skrev:
;-)
Trådlöst nät är jag också fruktansvärt trött på. Jag har handlat flera olika basstationer, Netgear, D-link mfl o tillhörande kort för PC (PC-card o PCI mfl) och det fungerar verkligen inte särskilt bra. D-link fick man uppgradera i omgångar och av o till gå skiten ner och omstart är enda sättet att få igång nätet igen. Det fungerade till stationen brann upp (jo - den var skållhet o luktade bränt), fick en ny a D-link utan kostnad efter ett par veckor...

Johan

OT
Hade precis samma symptom på D-link router som brann, icke trådlöst! Sedan fick jag nytt modem med nätverksmöjligheter pluggade i och allt funkar sedan dess.

Nu har Nikon lanserat CoolPix P1 och P2 som har inbyggt WLAN. Nu även för amatörer alltså. Jag tycker det verkar vara en smidig lösning - särskilt läget där bilder automatiskt skickas till datorn när de tas. Med en laptop i väskan kan man plåta på duktigt utan att minneskortet tar slut. (Gäller bara att laptopens batteri inte tar slut).

Nikon P1

Det kan knappast fungera i verkligheten annat än i en studio eller annan plats där PCn har ström från nätet. Tre timmar (typisk battertid för datorn) räcker ju inte så långt. För kortare tid, typ en timmes fotografering fixar man väl hellre på minneskort. Fast i specifika sammanhang som t.ex. massfotografering av skolbarn och liknande skulle det nog vara praktiskt, man kan se och kontrollera bilden direkt på PCn innan man går vidare med nästa person.

men vill man verkligenså går det, kör man dubbla baterier så kommer man ju upp i 6 timmar, vilket börjar vara hyffsat.

Med dagens batteritider på laptops är det kanske inte så praktiskt, men precis som priserna på WLAN-komponenter blir ju batteritiderna bättre och bättre.

En intressant produkt i det här sammanhanget skulle vara en separat hårddisk med WLAN och batteri. Utan skärm och snabb porcessor skulle en sådan kunna ha riktigt hygglig batteritid - särskilt om den hade ett stand-by läge och aktiverades endast när den behövdes. En sån skulle man kunna ha i väskan och alla prylar man kånkar omkring på - handdator, kamera, mp3-spelare etc. skulle kunna dela på den. När man kliver in genom dörren hemma blir hårddisken tillgänglig på nätverket och kan användas som vilken nätverksansluten lagringsenhet som helst.

En iPod med denna funktionalitet skulle vara toppen, men jag kan tänka mig en större hårddisk med större format (2,5" eller 3,5" istället för iPodens 1.8") - den behöver ju inte vara superliten för att få plats i en väska. Kapaciteten är viktigare än storleken.

Jag tycker Nikons steg mot trådlös förbindelse i konsumentkameror är ett steg i helt rätt riktning.

ANNONS
Götaplatsens Foto