Annons

Digitalt i minusgrader

Produkter
(logga in för att koppla)
Min gamla Fujifilm klarade sig ute i -15 i en timme. Jag var dock lite nervös.

Jag upplevde batterierna tog slut på halva den normala tiden.

Jag har fotograferat med 10D + batterigrepp med 2 batterier, vid 5 minusgrader..har inte upplevt några problem, batterierna räcker mycket länge iaf..får väl se hur det blir med riktigt många minusgrader, man kan ju alltid ha ett batteri i fickan och byta med om det skulle behövas.

arleklint skrev:
Det allra viktigaste. Håll extra batterier varma!

När jag gjorde lumpen, så hade jag batterierna till radion inna...nåja...jag såg till att hålla dem varma, kan vi säga. Så det med batterier känner jag till, men är det nåt mer?

Om kameran är svinkall (minusgrader) bör den ligga i stängd fotoväska några timmar innan man öppnar den. Annars bildas kondens på och i kameran som inte är bra... I väskan ökar temperaturen långsamt och kondens hinner inte bildas.

Batterierna är det viktiga att hålla varma. -20 grader är inte kallt, utöver detta så värmer elektroniken sig själv när den används. Bruset blir mindre med avtagande temperatur. Som med alla matrial ska man vara försiktig vid hastiga förflyttningar mellan varmt och kallt. Att plåta bastubilder och sedan omedelbart därfeter blåta i -20 rullandet i snön kan få vilket matrial som helst att krackelera.

Ett externt batteripack som kan bäras innaför ytterkläderna rekommenderas - varmt.... Annars är det väl inte så mycket som är speciellt för digitalkameror.

Om man trots varma extrabatterier har problem så är nästa grej att undvika LCD och AF, vilket är det som drar mest ström.

Jo, batteriproblemen är jag medveten om - det är ju samma problem med alla batterier. Men finns det nåt förutom energiförsörjningen (och kondensen) som man bör tänka på?

Skulle man våga sig på att byta objektiv om det är riktigt kallt. Borde kanske inte vara någon fara om alla saker är väld nerkylda. Men jag tänker på is på sensorn och sådant.Har någon erfarenhet?

D100 och -40

Forra januari var jag vid ishotellet. Utomhus -40 inne i ishotellet -4. Kameran funkade bra. Tejpa over ALLA metalldelar som kommer i kontakt med huden, annars sa kan kameran "fastna". Inte sa kul for dig, men for andra fotografer kan det bli ett skoj foto...

ANNONS
Götaplatsens Foto