Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Digitalt mot solen

Produkter
(logga in för att koppla)
det räcker väl att använda liten bländare för att få lite såndär stjärneffekt?? eller så missförstår jag frågan.. =)

mill skrev:
det räcker väl att använda liten bländare för att få lite såndär stjärneffekt?? eller så missförstår jag frågan.. =)

Hmm... ingen aning, faktiskt... Men det borde ju vara svårt att fota solen med stor bländare, då slutar det hela antagligen med kraftig överexponering...? Fast [vänta lite, kollar data...] ...ja, jag hade f6.7 och 1/750 när jag tog rampbilden... Där sprack den teorin... :)

Bilden tagen med eos 10D måste nästan vara filtrerad eller nåt. Annar är ju resten tagna med analoga kameror. Då menar jag dom som har riktigt skarpa solstrålar. Jag har haft provia 100F, Nikkor 18-35 (på 18)slutare ca 400 o bl 8 tror jag när jag fått solkors. Och det är inte bara att ha liten bländare som nån sa. testa o se.

Obs. Jag menar inte att 10D bilden måste vara filtrerad? Inte som negativ kritik. är den filtrerad? menar jag.

Tyvärr verkar det även som att digitala kameror gärna ger denna effekt, har sett fler fotografer här på sidan som har pratat om liknande problem. Denna effekt får du aldrig med en analog kamera när man fotar med soljjus direkt in i optiken.

Bilagor

• 000 (109).jpg
    000 (109).jpg
    26.5 KB · Visningar: 374
OBS. akta sensorn. För er med digital sökare är det lätt att sikta in i solen utan att bli bländad. Tänk på att sensorn kan lätt bli överhettad och skadas!

Lasse_U skrev:
Ett stjärnfilter löser det hela, svårare är det inte.. :)

Känslan försvinner helt o hållet med stjärnfilter. Tycker jag.

Täcker garantin om sensorn blir överhettad? Står det i instruktionsboken att man inte ska rikta den mot solen? Borde finnas ett larm sånt. Det är väl mest i teleläget som det är känsligt, antar jag. eller?

Blev lite uppstyltat, men men...

Fotomange skrev:
Känslan försvinner helt o hållet med stjärnfilter. Tycker jag.

Täcker garantin om sensorn blir överhettad? Står det i instruktionsboken att man inte ska rikta den mot solen? Borde finnas ett larm sånt. Det är väl mest i teleläget som det är känsligt, antar jag. eller?

Blev lite uppstyltat, men men...

Ja det är ju smaksak i och för sig huruvida känlsan försvinner. Men är det egentligen inte alltid så när man manipulerar en bild? Det bästa vore ju om man lyckades få till allt rätt redan från början, men säg den som klarar av det! :)

Garantin lär nog knappast gälla, det gäller ju att handskas med sin utrustning så att den inte går sönder.

ANNONS