Annons

Sydafrika Analogt eller digitalt

Produkter
(logga in för att koppla)

trax

Aktiv medlem
Nu kommer det en fråga som jag själv tycker är korkad och en fråga mer riktat till er Analoga användare!

Ska åka till Kapstaden, Johannesburg och Krügerparken i Feb. Kan inte ta med hur mycket som helst iom inrikesflyg i Sydafrika har begränsat antal kg man får ta med sig.
Problemet är att jag älskar analogt och fotar mest mellanformat men inser att man vill ju inte missa tillfällen som kan uppstå i Krügerparken pga det lite mer tidskrävande analoga formatet. ND filter, byte av lins,byta film osv. Så där är ju det digitala överlägsen men..
Tråkigt!!
Min framkallningsvätska tog slut under julen och fotade digitalt igen men det är ingen känsla i det, framförallt postproduktionen.

Vill ju ta med min Pentax 67 som jag har mest objektiv till men väger ju bly.
Har en Hassy som är lättare fast bara 80 och 150 objektiv.
Har även analoga småbild med allt till.
En 5dmkii med allt man kan behöva till.
Men har även tjackat en GH4 för film som vore en dröm att filma med där nere. AAAAAArrrg.

GH4 an kommer man ju bra mycket närmre med om man fotar med den iom 4/3 formatet och det lär ju vara en hel massa sol där nere så bokeh blir inte det viktigaste om man tänker jämfört med fullformat.

Jag vet, jag svarar typ på min egen fråga men vad tar ni med er på liknande resor? Mitt förnuft säger digitalt men...
Kanske nån som har ett så sjukt bra svar på detta I-landsproblem!
 

Sven_Sven

Aktiv medlem
Jag tänker att det finns tusentals safarifoton och att du inte kommer ta något särskilt unikt med dina digitala. Så njut av djurlivet med en kikare och fota analogt för ditt nöje.
 

PMD

Aktiv medlem
Det är klart att det blir unika bilder. Det trevliga är att man har tagit bilderna själv och att de sen hjälper en att minnas resan.

Man kanske inte ska satsa på naturdokumentation som en slags Gillsäter eller Klum om man är på semesterresa, men att avstå från fotografiskt nöje är knappast heller rätt.

Äh, du menar nog samma sak som jag egentligen.
 

trax

Aktiv medlem
Jag tänker att det finns tusentals safarifoton och att du inte kommer ta något särskilt unikt med dina digitala. Så njut av djurlivet med en kikare och fota analogt för ditt nöje.
Oj, vilket otroligt bra svar!
Sant men väl där så blir man väl som Klum. Iof Nick Brandt fotar ju Pentax 67.....
Jag tar iof bara unika bilder! 😂
Nämen, faktiskt något att ta i åtanke!👍
 

Lucanus

Aktiv medlem
Jag är i Sydafrika en gång om året och flyger ibland inrikes med 20kg resväska incheckat och en fotoryggsäck på ca 15kg som handbagage, aldrig någonsin brydde sig flygplatspersonal att väga handbagage.
 

trax

Aktiv medlem
Jag är i Sydafrika en gång om året och flyger ibland inrikes med 20kg resväska incheckat och en fotoryggsäck på ca 15kg som handbagage, aldrig någonsin brydde sig flygplatspersonal att väga handbagage.
Ja, det är klart. Är i Turkiet 2ggr per år och där tar dom ju med soffor på flyget uppdelat på hela familjen. 😀 Sjukaste jag sett!
Så det du säger är att ta med Pentaxen och 5dn med alla tillbehör.👍😉
 

ma.hj

Aktiv medlem
Nu kommer det en fråga som jag själv tycker är korkad och en fråga mer riktat till er Analoga användare!

Ska åka till Kapstaden, Johannesburg och Krügerparken i Feb. Kan inte ta med hur mycket som helst iom inrikesflyg i Sydafrika har begränsat antal kg man får ta med sig.
Problemet är att jag älskar analogt och fotar mest mellanformat men inser att man vill ju inte missa tillfällen som kan uppstå i Krügerparken pga det lite mer tidskrävande analoga formatet. ND filter, byte av lins,byta film osv. Så där är ju det digitala överlägsen men..
Tråkigt!!
Min framkallningsvätska tog slut under julen och fotade digitalt igen men det är ingen känsla i det, framförallt postproduktionen.

Vill ju ta med min Pentax 67 som jag har mest objektiv till men väger ju bly.
Har en Hassy som är lättare fast bara 80 och 150 objektiv.
Har även analoga småbild med allt till.
En 5dmkii med allt man kan behöva till.
Men har även tjackat en GH4 för film som vore en dröm att filma med där nere. AAAAAArrrg.

GH4 an kommer man ju bra mycket närmre med om man fotar med den iom 4/3 formatet och det lär ju vara en hel massa sol där nere så bokeh blir inte det viktigaste om man tänker jämfört med fullformat.

Jag vet, jag svarar typ på min egen fråga men vad tar ni med er på liknande resor? Mitt förnuft säger digitalt men...
Kanske nån som har ett så sjukt bra svar på detta I-landsproblem!
Har varit på tre långa safariresor i Sydafrika, Namibia, Botswana, Zimbabwe. I fotoryggsäcken som handbagage Nikon D700 och D800 med 14-24/2.8, 24-70/2.8, 70-200/2.8, Micro-Nikor 105/2.8 och konverter2.0 samt Olympus P5 med 14-42. Diverse tillbehör. Vikt 12 kg, aldrig viktproblem vid incheckning.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
ND-filter till GH4 för att kunna använda största bländare.

Du kan även skaffa en Metabones Speedbooster XL och köra dina Canongluggar både för film och stillbild.
 
ANNONS