Annons

digitalt och Eos d60 fragor?

Produkter
(logga in för att koppla)

chewie

Aktiv medlem
vad blir det for skillnad pa olika ISO med en digital kamera? da tanker jag pa storlek pa fil, kvalite, etc?

vilket format ar lampligast att anvanda om man fotar som amator, bilder for webben, inga helsidor i tidningar alltsa? nar annvander folk raw och nar racker det med mindre kvalite?

HUr funkar batteriet till d60? hur lange racker det? ar batteri pack ett maste eller hur tycker du att det funkar?

Finns det nagon raknare for hur manga bilder som tagits med kameran? jag menar hur langt kameran har gatt?

hur funkar en speedlite 430ez tillsammans med d60? har hort att det kan va problem?

Minnes korts livslangd? hur viktigt at det med kvaliten pa minneskortet?

nagon som horttalas om PQI(hi speed) minneskort?

En CCD (eller CMOS) krets är egentligen analog och har sin ljuskänslighet som egentligen är fast. Skruvar man upp ISO förstärks bara signalerna från kretsen (i princip) och bilden underexponeras för att ge lagom exponering. Då framträder svaga störningar (från ex. kretsen själv ) och gör att pixlarna ser ut att vara lite ojämnt exponerade. Detta ser ut som filmkorn, eller ett slags brus i bilden.

JPG-algoritmen tror att bruset är detaljer i bilden och gör att den färdiga jpg-filen blir lite större om det är mycket brus.
Om man scannar negativ (med alla filmkorn) märks detta och filerna blir ganska stora.

chewie skrev:
vad blir det for skillnad pa olika ISO med en digital kamera? da tanker jag pa storlek pa fil, kvalite, etc?

-----
Högre ISO tal ger lite större fil, mer brus i bilden och ofta lite problem med kontrasten vid efterbearbetning, dvs skall undvikas.
-----

vilket format ar lampligast att anvanda om man fotar som amator, bilder for webben, inga helsidor i tidningar alltsa? nar annvander folk raw och nar racker det med mindre kvalite?

-----
Det är nog mest upp till dig. Plötslig har du tagit en pangbild och snålar du med upplösningen så är det inte bra. Många använder JPG i högsta upplösningen för att spara minneskort. Jag använder själv enbart RAW och kan då ändra vitbalans etc efteråt. Man då krävs gott om kompactflashminne då en 1GB disk bara rymmer 141 ISO 100 bilder.

-----

Hur funkar batteriet till d60? hur lange racker det? ar batteri pack ett maste eller hur tycker du att det funkar?

-----
Batterier (ett) räcker för mig ca 150 bilder med en hel del siktande med 100-400L IS, dvs det kommer man otroligt långt med. Jag har ett BP pga att det ger mer att hålla i, dvs batteriets kapacitet var inte avgörande för detta val. Har aldrig lyckats köra slut på de två baterierna under en dag ännu. Har totalt tre batterier och det kan man överleva en del utflykter med. Detta gäller sommartid, har ingen statistik vad kallt väder gör, men -35C i 30 minuter lever den, sedan fick jag ge mig.

-----

Finns det nagon raknare for hur manga bilder som tagits med kameran? jag menar hur langt kameran har gatt?

----

Ja, men den kommer bara Canon åt. Du får lita på bildnummret, men detta går enkelt att nollställa.
----

hur funkar en speedlite 430ez tillsammans med d60? har hort att det kan va problem?

----

Som andra svarat så är EX att föredra. Sigma 430ST fungerar inte på D30/D60, men på analoga hus.
Du skall vara medveten om att du måste lära dig E-TTL tekniken, annars skyller du på att kameran ger felaktig exponering. DEn mäter på den aktuella fokuspunkten vid tagningsögonblicken, så komponerar du om efter du låst focus så blir du överraskad (negativt)
----

Minnes korts livslangd? hur viktigt at det med kvaliten pa minneskortet?

----
Jag upplever D60:n som mer grinig än D30 och framförallt andra kameror. Detta har jag också fått bekräftat av andra inlägg på amerikanska siter. Så här finns helt klart fällor man kan gå in i.

----

nagon som horttalas om PQI(hi speed) minneskort?

----
Inte jag i alla fall
....

Vill du läsa mer om D60:n, se länkar på min hemsida, www.roine.nu. Där finns även högisobilder med bra och dålig kontrast (Ex älgarna (dålig) samt ångloket, bättre kontrast)

Hej

Det har med timingen att göra. Sätter man en gammal blixt med enbart mittsko löser den för vissa, men inte för andra verkar det som.

sa da ar min 430ez oanvandbar? nagon som vet ett bra stalle att salja en eos5 fint skick med vertikal grepp och en speedlite430ez. allt ar i fint skick och har inte gatt speciellt langt.

Det ska visst finnas någon sida för fotointresserade på nätet.
Dom har nog en länk som heter "köpa".
*l*

ANNONS
Götaplatsens Foto