Lionheart skrev:
Vad menar du med indirekt blixt? Om du menar exempelvis att studsa den i taket eller väggarna så vill jag självklart det eftersom det är själva huvudtanken med extern blixt.
Att studsa ja... I väggarna blir svårt med 2500 & 3600 om du inte tar höjdbilder. Tar du höjdbilder så kan du inte studsa i tak, dom blixtarna går ju nämligen bara att vrida uppåt.
Huvudtanken är att få en kraftigare blixt en bit ovanför kameran samt med fler möjligheter, typ att kunna vrida den.
Jag har inte sett data på 2500 men tar för givet att den har ledtal 25 eftersom Minolta namnger sina blixtar på det sättet, 5600 har ledtal 56.
Det försvinner en del ljus när man studsar, vill man dessutom ha en sk omnibounce som jag verkligen rekomenderar så tappar man ändå mer.
Omnibounce är en vit plastkopp som man sätter på blixthuvudet, den ska användas när man exempelvis studsar mot tak & ska då sprida en viss del ljus rakt fram också. Man får på det sättet en jämnare belysning i tex ett ansikte eftersom enbart blixt i tak har en tendens att ge dålig utlysning i ansiktet, mer ljus faller ovanpå huvudet än i ansiktet. Detta går i viss mån att styra genom att vinkla blixthuvudet olika beroende på avstånd men omnibouncern gör det mycket enklare då man i princip kan ha samma vinkel hela tiden.
Lionheart skrev:
När man kör den inbyggda blixten så blir det väldigt syntetiskt ljus och det borde det väl bli med en extern också som blixtar ovanför kameran mot motivet, eller?
I princip ja. Det du kan vinna på med en lös blixt är att risken för röda ögon blir mindre. Man ska dock veta att blixtfotografering är en konst för sig. Använder man vanlig automatik så ska man oberoende av bouncer eller ej inte förvänta sig annat än ett ganska så platt & tråkigt ljus.
Vill man ha ett mer naturtroget ljus så gäller det att blanda blixtljuset med det befintliga ljuset, detta är dock inte alltid så lätt eftersom man då lätt kan få skaknings eller rörelseoskärpa. Att ta naturtrogna blixtbilder med en fast monterad blixt är mao mycket svårt & ibland omöjligt.
Lionheart skrev:
Väldigt ny på det här med extern blixt så tryck gärna in lite info om vad man ska använda till olika ändamål. Vad passar tex till porträtt och alldagliga foto på människor inomhus, möjligtvis i dåligt ljus?
Användningsområdena är många. Blixten används ju av dom flesta när det naturliga ljuset inte räcker till men också av många till sk upplättning.
Sedan jag köpte min 5600 så har jag använt den 90% till upplättning som innebär att man "lättar" upp skuggor när kontrasterna är för stora.
Låt oss säga att du är på en solig sandstrand mitt på dagen, ögat klarar av att se allt på stranden eftersom det klarar stora kontraster mellan ljust & mörkt. Kameran däremot grejar inte det ljusaste samt det mörkaste utan kan då överexponera det ljusaste samt underexponera det mörkaste. Om du då tar en bild på en människa med exempelvis hav & himmel i bakgrunden så är risken stor att hav & himmel ser hyfsat ut medan människan blir för mörk. I dessa fall kan man använda blixten (även den inbyggda) för att "lätta upp" människan & därigenom få hela bilden välexponerad.
För att det inte ska märkas att blixt använts så brukar man kompensera ned blixten lite så att den inte brinner av för fullt.
Jag fotade i sommar i en kyrka & använde då blandtekniken just för att fylla ut dom mörkaste partierna. Kameran stod på stativ samt blixten brann av med reducerad effekt.
Du kan titta på den här
http://www.fotosidan.se/forum/showt...=15&highlight=bröllopsfotografer&pagenumber=2
Övriga foton samt dom på sidan innan är alla tagna med upplättningsblixt (mina bilder alltså).
Som du märker så finns det många användningsområden, jag kan inte säga huruvida 2500-blixten är för klen för dig men jag tycker personligen att den är ett gränsfall vid indirekt blixt. Den är dock billig & förmodligen mycket lättsåld utan att du ska förlora för många hundralappar, så skulle du vilja byta upp dig senare så är det ju en möjlighet.
Larsa