aolsson
Aktiv medlem
Jag jagar efter den bästa inställningen för att scanna svart-vita negativ med denna scanner.
Jag använder Tri-x och hur jag än bär mig åt så blir bilden väldigt mycket grynigare i datorn än den blir i mitt analoga mörkrum.
I och för sig så ger det förstås väldigt mycket "Tri-x" känsla - men det blir kanske lite för mycket av det goda. Jag har testat med olika inställningar på "digital grain dissolver" men tycker inte att jag når ända fram ändå.
Någon annan som har denna scanner (som för övrigt är förträfflig för färgdia) och kan ge ett råd?
Jag använder Tri-x och hur jag än bär mig åt så blir bilden väldigt mycket grynigare i datorn än den blir i mitt analoga mörkrum.
I och för sig så ger det förstås väldigt mycket "Tri-x" känsla - men det blir kanske lite för mycket av det goda. Jag har testat med olika inställningar på "digital grain dissolver" men tycker inte att jag når ända fram ändå.
Någon annan som har denna scanner (som för övrigt är förträfflig för färgdia) och kan ge ett råd?





