Annons

Dimage Scan Dual - Svartvita Negativ

Produkter
(logga in för att koppla)

aolsson

Aktiv medlem
Jag jagar efter den bästa inställningen för att scanna svart-vita negativ med denna scanner.

Jag använder Tri-x och hur jag än bär mig åt så blir bilden väldigt mycket grynigare i datorn än den blir i mitt analoga mörkrum.

I och för sig så ger det förstås väldigt mycket "Tri-x" känsla - men det blir kanske lite för mycket av det goda. Jag har testat med olika inställningar på "digital grain dissolver" men tycker inte att jag når ända fram ändå.

Någon annan som har denna scanner (som för övrigt är förträfflig för färgdia) och kan ge ett råd?

Problemet är att den svartvita profilen är alldeles för trång vilket höjer kornkontrasten brutalt.

Lösningen är att skanna som dia, vända själv och lägga på en bra kurva. Då ger den bra resultat.

OK. Provade faktiskt det också men då blev det väldigt flackt. IOF är det neg jag testat mest med relativt tätt men ändå.

Med lägga på en kurva menar du "curves" i Photoshop? Kör Elements, men i version 6 som jag just petat in finns visst någon (nedskalad) version av curves.

Hej Åke.

Nån berättade för mig att nåt av det svåraste som finns är att scanna neg. Vet inte om han hade rätt, men mina erfarenheter liknar de han beskrev.

Tycker du ska gå på Jim's ord (Tack för kaffet också Jim).

För övrigt: ta gärna en titt i mitt svartvita album, där finns en del bilder scannade med Scan Dual-burken. (scannande som neg dock).

MVH:
Garbis H. Sarafian, Aneby

Jag testade en gång till och gjorde så här:

- Scannade som färgdia
- Vände om i Elements 6. Nu blev det en positiv bild.
- Använde den nya "göra om till svartvitt" som också finns i Elements 6. Här finns litet "spakar" att röra på så man har ganska OK kontroll över resultatet faktiskt!

NU blev bilden plötsligt riktigt bra..

Enda kruxet är att det tar en stunds fixande med varje bild, men det är väl litet av det roliga med den här hobbyn.

Ja, min erfarenhet är att svartvitskanning med Minoltas skannrar i princip är som traditionellt mörkrumsarbete. Man har alla möjligheter, men allt ansvar för resultatet ligger på en själv. Med diafilm är det enklare, då kan man få hyfsat resultat genom att trycka på knappen.

Anpassar man framkallningen efter skannerns profil kan man få till ett bra resultat även vid automatisk skanning i svartvitläget. Men negativen tenderar att bli onödigt tunna. Svartvit film för C41-process ligger ofta rätt nära skannerns profil och kan ge bra resultat direkt om man har tur.

Har man bara Elements kommer man ganska långt med nivåer också. Men det är svårt att få den kontroll man har med kurvor.

ANNONS
Götaplatsens Foto