Annons

Negativ buktar vid scanning

Produkter
(logga in för att koppla)

Gurk2015

Aktiv medlem
Jag har ett litet projekt där jag scannar gamla fotografier och negativ. Kör med en Epson V600 flatbäddsscannar. De äldsta saknar saknar negativ så där har jag scannat utskriften, men där negativ finns scannas det. Jag har haft lite utmaningar med att negativen inte är helt plana vilket gjort att de har buktat mot glaset och då skapat en ful hinna på den inscannade bilden. Därför köpte jag Lomography DigitaLIZA Scanning mask, för att bättre kunna spänna upp objektiven och se till att de var raka/plana. Nu har jag dock kommit till en batch som är extremt, då menar jag extremt böjda, så jag kan inte ens sätta fast dem i hållaren.

Någon som vet vad det är som gör att negativen blir så böjda, och vad man kan göra åt det? Vill helst undvika att scanna utskrifterna när det finns negativ för skillnaden i kvalitet är väldigt stor.

Eller borde man köpa en negativ-scanner istället där man matar in negativen?
Löser det problemet tro?
 

joand

Aktiv medlem
När jag scannade mina negativ blev det bättre när jag använde en luftfuktare, även om det inte löste hela problemet.
 

saraarnald

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Bäst är förstås att scanna på en Imacon Flextight med mjuk neghållare och som scannar med kurvatur för att få så platt som möjligt.

Scannar du flatbädd behöver du en glasskiva (måste vara anti-newton-glas). Om du inte heller har möjlighet eller tillgång till anti-newton-glas får du försöka böja tillbaka negativen:

Använd bomullshandskar (du vill inte få fett från händerna på negativen) och rulla upp filmen på motsatt sätt mot så den varit upprullad i rullen. Stoppa ner rullen i en tom filmburk och låt den ligga ca ett dygn, så har den rätat upp sig. Funkar även på negativ som klippts upp i remsor.

Negativ böjer sig på grund av att emulsionssidan krymper en aning i torr miljö. Att förvara negativen platt och i en miljö med en luftfuktare hjälper.
 

alf109

Aktiv medlem
Lägg negativen i press ett tag, det löser inte hela problemet med brukar hjälpa en del.

Olika filmer buktar också olika mycket efter torkning, en del filmer kommer jag ihåg var helt hopplösa.
 

Ventures

Aktiv medlem
Är det korta remsor eller hela filmrullar?
Jag använder nikons filmhållare (i nikonskannern). Den håller 1-6 rutor på plats. Dock är de lite exotiska idag eftersom det var över 10 år sedan nikon slutade sälja skanners så jag köpte en begagnad reservhållare ifall hållaren går sönder före skannern.
Annars borde väl en glasskiva tillskuren i rätt storlek med tejp som gångjärn längs ena kanten fungera. 20230602_175235.jpg
 

Gurk2015

Aktiv medlem
Bäst är förstås att scanna på en Imacon Flextight med mjuk neghållare och som scannar med kurvatur för att få så platt som möjligt.

Scannar du flatbädd behöver du en glasskiva (måste vara anti-newton-glas). Om du inte heller har möjlighet eller tillgång till anti-newton-glas får du försöka böja tillbaka negativen:

Använd bomullshandskar (du vill inte få fett från händerna på negativen) och rulla upp filmen på motsatt sätt mot så den varit upprullad i rullen. Stoppa ner rullen i en tom filmburk och låt den ligga ca ett dygn, så har den rätat upp sig. Funkar även på negativ som klippts upp i remsor.

Negativ böjer sig på grund av att emulsionssidan krymper en aning i torr miljö. Att förvara negativen platt och i en miljö med en luftfuktare hjälper.
Ja, en Imacon Flextight, hade väl varit det bästa, men måste säga att priset avskräcker en del.

Ska kolla upp anti-newton-glas. Googlade lite snabbt och det verkar finnas något till Epson-scannern.
Får kolla lite närmare på det.
Har svårt att se att jag ska kunna pressa dessa negativen platta.
 

Gurk2015

Aktiv medlem
Är det korta remsor eller hela filmrullar?
Jag använder nikons filmhållare (i nikonskannern). Den håller 1-6 rutor på plats. Dock är de lite exotiska idag eftersom det var över 10 år sedan nikon slutade sälja skanners så jag köpte en begagnad reservhållare ifall hållaren går sönder före skannern.
Annars borde väl en glasskiva tillskuren i rätt storlek med tejp som gångjärn längs ena kanten fungera. Visa bilaga 170100
Det är remsor.
Det verkar finnas glas till scannern jag har, orkar tyvärr inte skapa en egen konstruktion. Hade gärna köpt något som jag vet fungerar.
 

Gurk2015

Aktiv medlem
Någon som har erfarenhet av negativ-scanners? Löser det problemet? Tänker om negativ-scannern pressar ihop negativen!?

Men man kanske inte uppnår samma kvalitet som mer en flasbäddsscanner?
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Någon som har erfarenhet av negativ-scanners? Löser det problemet? Tänker om negativ-scannern pressar ihop negativen!?

Men man kanske inte uppnår samma kvalitet som mer en flasbäddsscanner?
Tvärtom, generellt uppnår man samma eller bättre resultat med en dedikerad negativscanner.

Och ja, hållaren brukar oftast klara väldigt böjda negativ. Men det borde fungera med en neghållare att använda i din planscanner också. Annars som Ventures säger; en glasskiva kan göra susen.
 
Senast ändrad:

Makten

Aktiv medlem
Om du vågar så kan du prova att blöta upp filmen och torka den igen, och försöka få torkningen att gå så långsamt som möjligt. Det verkar nämligen som att film krullar sig mer om den torkar snabbt (ingen aning om varför).

När jag körde mycket analogt så tog jag en dusch innan jag hängde upp filmen i badrummet, och då torkade den precis lagom långsamt om man höll dörren stängd. 😁
 

Wolfgang

Aktiv medlem
Jag lägger filmen 24 timmar under press med nägra böcker. Funkar bra.
Vissa filmer är tunnare än andra och går fint att skanna för att de är plana, t ex Formapan och Kentmere,
 

Viewmaster

Aktiv medlem
Eller borde man köpa en negativ-scanner istället där man matar in negativen?
Löser det problemet tro?
Det finns gott om trådar, både här och annorstädes, där flatbädd / filmscanner / avfotografering jämförs och i många fall blir slutsatsen densamma som jag själv dragit - att avfotografering vinner på poäng. Jag använder då filmhållaren från min Minolta Dimage Scan Dual IV, den rymmer en 6-bildsremsa och håller filmen rimligt flat. Hållaren har "tvärpinnar" som pressar mellan filmens bildrutor och även rejält buktande film blir hanterbar. Skärpedjupet vid f 5.6 - 8 är även hyfsat förlåtande.
 

hornavan

Aktiv medlem
Ja, jag har hört att det kan ha med luftfuktighet att göra. Så man får väl scanna när det är som högst luftfuktighet... 💡
Det kan bli bättre om du sköljer filmen igen och hänger på tork med en bra vikt som håller filmen planare. Själv använder jag ett tunt ramglas av god kvalitet.
 
ANNONS