Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Din raw-process i Elements 10

Produkter
(logga in för att koppla)

Lenahlm

Aktiv medlem
Har just uppgraderat bildbehandlingen till Elements 10 och mig själv
till raw. Det jag snublar på är att som jpg-"fotograf" har jag alltid
haft kvar min ursprungliga bild. Hittar info om att när jag nu
fotar i raw så ska det också funka bra. Jag fattar inte riktigt hur,
dvs jag vill ha kvar min ursprungliga raw-fil, den direkt ur kameran.

Man kan ju t ex konvertera till sv-v i råframkallaren...

Hur gör du som redan jobbar med raw i Elements?

Lena

Raw bilden finns alltid kvar i Elements.
När du till exempel gör ändringar, redigerar eller konverterar bilden till svartvitt så läggs alla ändringar i en fil som heter samma som rawfilen fast med ändelsen .xmp om du tar bort den filen så är alla ändringar du gjort i rawfilen borta.
I elements sparar du lämpligen dina filer som jpg för att skriva ut dem eller lägga upp dem på nätet.
Min arbetsgång är: Öppna rawfilen i Camera Raw, gör mina grundläggande ändringar, öppnar filen i Elements och gör ofta ytterligare justeringar och sparar filen som PSD eller direkt som jpg.

Hej Claes

Några xmp-filer får jag inte i mitt bildarkiv. Jag öppnar raw-filen och bearbetar i framkallaren och trycker Öppna bild, och gör färdig bilden i redigeraren, sedan sparar jag den som jpg. Men det enda jag får ut av detta är en ändrad dng-fil på bildens ursprungliga plats i mitt bildarkiv. Vad är det jag gör fel?

//Lena

Det är raw-formatet i min Pentax K5.

//Lena

Ja, fast DNG är ett mer generellt filformat som det går att konvertera proprietära raw-format till.
De lite smartare tillverkarna som Pentax och Leica använder det här generella formatet medan t.ex. Canon och Nikon använder sina egna raw-format. Dessa går att konvertera till DNG om man vill och jag är inte säker på om Elements hanterar DNG-filer på samma sätt som de specifika rawformaten. Det verker inte som om Elements skapar en xmp-fil när det är DNG-format.

Senast ändrad:
Hej Claes

Några xmp-filer får jag inte i mitt bildarkiv. Jag öppnar raw-filen och bearbetar i framkallaren och trycker Öppna bild, och gör färdig bilden i redigeraren, sedan sparar jag den som jpg. Men det enda jag får ut av detta är en ändrad dng-fil på bildens ursprungliga plats i mitt bildarkiv. Vad är det jag gör fel?

//Lena

Eftersom jag har Mac och ett gammalt Elements 3 blir det gissningar. Har inte ens möjlighet att öppna bilder från min K20D utan lägger dessa RAW filer i Finder väl då utforskaren i Windows. Öppnar i Pentax laboratory och sparar som Jpeg i Finder. Öppnar sedan i Elements. Spelar då ingen roll om jag tar i DNG eller PEF. RAW filen blir då orörd kvar i Finder ja eller i utforskaren gissar jag. Ett annat sätt kanske kan vara att göra en kopia på filen först sedan Du lagt den i Elements.

Aha, du använder dng, det har jag ingen erfarenhet av tyvärr.

I DNG formatet så lagras informationen om gjorda ändringar i bildfilen och inte i en separat .xmp fil. Man kan fortfarande få tillbaka den orörda dng filen om man ångar alla justeringar man gjort i dng formatet.

Roine W

Tack för svaren. Hur ångrar jag mina gjorda inställningar på bilden efter att den är sparad.
Drar tillbaka alla värden till de ursprungliga?

//Lena

Tack för svaren. Hur ångrar jag mina gjorda inställningar på bilden efter att den är sparad.
Drar tillbaka alla värden till de ursprungliga?

//Lena

Dra tillbaka till de ursprungliga går naturligtvis, men enklare är att i Camera RAW klicka på "Återställ Camera RAW standardinställningarna" som du hittar längst ner i drop down menyn längst till höger på mitten av sidan.

Roine W

Tack så mycket Roine!
Detta underlättar väldigt mycket. Då kvittar det ju t o m om bilden sparas över
framkallarens bearbetning är ju enkel att återställa om/när det behövs. Känns viktigt,
jag lär mig ju och det som känns ok idag gör nog säkert inte om ett halvår när
jag vet bättre ;-) Men det var en urslig liten knapp de lagt en så viktig funktion under.

Tack för hjälpen.

//Lena

ANNONS
Götaplatsens Foto