Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

dioptri

Produkter
(logga in för att koppla)

SimonPaulin

Aktiv medlem
Ska köpa närbildslins men undrar vad de olika dioptriinställnigarna har för inverkan...

Kollade på hoyas och de hade +1 +2 +3 +4

Tacksam för förklaring..

/Simon

Dioptritalet är 100/närbildslinsens brännvidd i cm.

Dvs +1 ger, när objektivet är inställt på oändligt, skärpa 100 cm (100/1) från närbildslinsen, +2 50 cm (100/2), +3 33 cm (100/3) och +4 25 cm (100/4).

Om du ställer in objektivet på kortare avstånd än oändligt får du förstås ännu bättre närgräns.

Olle

martim skrev:
Är det oberoende av vad objektivet har för närgräns utan lins?
Det jag skrev i mitt förra inlägg gäller endast när objektivet är inställt på oändligt.

Vad närgränsen blir för objektiv+närbildslins när objektivet är inställt på sin närgräns beror på objektivets närgräns mm och omöjligt att svara på om man inte har exakt information om objektivet (och kan använda informationen).
Enklast är att prova praktiskt.

Olle

Oj, jo det är klart.. Jag var nog lite trött igår... Tack så mycket, jag har precis köpt ett närlinsset, så det blir lite experimenterande snart!

ANNONS
Götaplatsens Foto