Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dis/Aura/Suddiga bilder med Sigma 70-200

Produkter
(logga in för att koppla)

Sunnyland

Ny medlem
Hej!

Jag är för det första inte särskilt rutinerad när det gäller foto - så jag ber om ursäkt för eventuella nybörjarklantigheter.

Jag fotar mycket pingis eftersom mina barn tycker om detta, och för ändamålet har det använts en Canon 60D och en 70-200 2.8 sigma-glugg.

Fotograferingen sker enbart inomhus.

Nu har jag fått problem som gör att bilderna ser ut som att man kör outer glow-filter i photoshop på dessa - vilket ju kan vara vackert men inte alltid är önskvärt.

Här är ett exempel:
https://dl.dropbox.com/u/981958/IMG_9605.jpg

Jag har testat att sätta objektivet på en annan kamera - men det verkar se likadant ut. Filter borttaget likaså. Ej heller någon smuts kan jag se.

Är det någon som har tips på hur jag kan fixa detta?

Tack på förhand!

håller med om att det ser skumt ut, ISO 3200 och en 1/160 är väl ok. Dock kan slutartiden vara i längsta laget för sport men annars ok för en inomhus bild.

Om du tar några kort utomhus på lägre ISO och kortare slutartider blir dom lika då med??
om dom blir det så är det nog bara att lämna in objektivet på service.

Ser nästan ut som när man gnider vaselin på ett uv-filter för att få en softad bild. Är frontlinsen ren? Har du filter på?

Läste lite noggrannare och såg att du har uteslutit filter och smuts.

Senast ändrad:
Överstrålning?

Min erfarenhet är att många av Sigmas objektiv lider av överstrålning vilket gör att ljusa partier "blöder ut". Framför allt deras f/2,8-objektiv. Jag upplevde precis samma effekt med Sigma 18-50mm 1:2,8 EX DC Macro. Jag har aldrig upplevt samma effekt med Nikons objektiv.

Har det alltid varit så här eller kommit senare?
Om frontlinsen är ren, kolla bakre linsen. Har man tex objektivet stående utan bakre skyddet på så kan stek-os och annan luftförorening lägga sig på bakre linsen och syns inte när man tittar, men sveper man av linsen med en trasa märker man hur skitig den är.

ANNONS
Götaplatsens Foto