Hej!
"Disiga" bilder kan ju bero på lika saker. Det bästa är ju att först hitta de optimala inställningarna (färg, kontrast, skärpa o.s.v.)på kameran och där har jag ingen koll på vad som är bra på en 350D.
Om du menar att bilderna inte har riktigt klara färger, som att det finns en lätt grå "hinna" över hela bilden, så kan man många gånger åtgärda det i efterbehandlingen.
I Photoshop brukar jag då använda främst 2 olika funktioner.
1. I funktionen "Nivåer" sätter jag svartpunkt och vitpunkt genom att hålla ner "alt"-knappen samtidigt som jag drar i det svarta resp. vita reglaget under histogrammet. Bilden blir helt svart/vit under justeringen och man kan dra tills de första svarta/vita punkterna framträder. Detta brukar göra underverk på många bilder, men det förutsätter ju att det finns detaljer i bilden som man vill ha helt svarta och vita
(stort färgomfång). En bild på en grön gräsmatta är ju inte det bästa att tillämpa denna metoden på...
2. Jobba med funktionen oskarp mask. Ställ reglagen på exempelvis: mängd-20%, radie-50px och tröskelvärde-0. Du kommer att se en klar skillnad på färger mm, det blir som att ändra kontrasten i bilden men man har ju lite fler parametrar att finjustera med.
Ibland kan det även funka med att ändra i funktionen "Skugga/högdager" men då måste man vara väldigt försiktig för att inte ge bilden ett onaturligt utseende.
/Arne