Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Disig bild

Produkter
(logga in för att koppla)

Hasseg

Aktiv medlem
I somras när vi var på semester tog jag en del bilder med min digitala kompaktkamera. Många bilder i alperna fick ett disigt utsende
Men man upplevde vädret som klart. Nu har jag köpt en Canon 350d
undrar om vad man skall göra för at slippa detta problem. Någon typ av filter?
Jag kan väldigt lite om systemkameror men skall försöka lära mig

Mvh Hasse

Hej!
"Disiga" bilder kan ju bero på lika saker. Det bästa är ju att först hitta de optimala inställningarna (färg, kontrast, skärpa o.s.v.)på kameran och där har jag ingen koll på vad som är bra på en 350D.
Om du menar att bilderna inte har riktigt klara färger, som att det finns en lätt grå "hinna" över hela bilden, så kan man många gånger åtgärda det i efterbehandlingen.
I Photoshop brukar jag då använda främst 2 olika funktioner.

1. I funktionen "Nivåer" sätter jag svartpunkt och vitpunkt genom att hålla ner "alt"-knappen samtidigt som jag drar i det svarta resp. vita reglaget under histogrammet. Bilden blir helt svart/vit under justeringen och man kan dra tills de första svarta/vita punkterna framträder. Detta brukar göra underverk på många bilder, men det förutsätter ju att det finns detaljer i bilden som man vill ha helt svarta och vita
(stort färgomfång). En bild på en grön gräsmatta är ju inte det bästa att tillämpa denna metoden på... :)

2. Jobba med funktionen oskarp mask. Ställ reglagen på exempelvis: mängd-20%, radie-50px och tröskelvärde-0. Du kommer att se en klar skillnad på färger mm, det blir som att ändra kontrasten i bilden men man har ju lite fler parametrar att finjustera med.

Ibland kan det även funka med att ändra i funktionen "Skugga/högdager" men då måste man vara väldigt försiktig för att inte ge bilden ett onaturligt utseende.

/Arne

Tar man bilder då solen står som högst,är det nästan omöjligt att undvika diset.Ett UV filter reducerar fenomenet,ett polfilter är bra om det är mycket reflekterande(glittrigt) partier exvis ute på havet etc.Men i första hand bör du ha ett UV filter.

RAW

Fotar du direkt i RAW så kan du justera mycket innan du konverterar bilden och det är dessutom enkelt.

ANNONS
Götaplatsens Foto